چکیده:
یکی از راههای توانمندسازی زنان روستایی فراهم آوردن زمینه حضور آنها در فعالیتهای اقتصادی و بخصوص فروش تولیدات و محصولات کشاورزی و صنایعدستی است که نیازمند مهیا نمودن شرایط مطلوب از جمله ایجاد بازارهای مناسب برای این محصولات است. لذا، پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش بازارهای محلی در توانمندسازی زنان روستایی در شهرستان قائن میباشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی؛ با روششناسی توصیفی و تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی مبتنی بر ابزار پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شده است. حجم نمونه این تحقیق شامل 80 زن روستایی از 21 روستای شهرستان قائن است که به صورت تمامشماری در زمان مطالعات میدانی به عنوان فروشنده در بازارهای محلی مورد مطالعه حضور داشتهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون و مقایسه میانگین و برای رتبه بندی روستاهای مورد بررسی از مدل کوکوسو بهره گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که زنان مورد مطالعه در بعد فردی بیشترین تاثیر را از شرایط بازار پذیرفتهاند. همچنین بازار های محلی بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی زنانی که در روستاهای قومنجان، تیغدر و روم سکونت دارند داشته است.
خلاصه ماشینی:
دريافت مقاله : ١٤٠٠/٠٤/١٥ پذيرش نهايي: ١٤٠٠/٠٨/١١ چکيده يکي از راه هاي توانمندسازي زنان روستايي فراهم آوردن زمينه حضور آنها در فعاليت هاي اقتصادي و بخصوص فروش توليدات و محصولات کشاورزي و صنايع دستي است که نيازمند مهيا نمودن شرايط مطلوب از جمله ايجاد بازارهاي مناسب براي اين محصولات است .
لذا يکي از راه هاي ارتقاء سطح توانمندسازي زنان روستايي ايجاد زمينه حضور آنها در فعاليت هاي اقتصادي و فروش توليدات و محصولات کشاورزي و صنايع دستي است که نيازمند مهيا نمودن شرايط مطلوب از جمله ايجاد بازارهاي مناسب براي اين محصولات است .
گزيده اي از پژوهش هاي انجام شده داخلي و خارجي در راستاي مطالعه حاضر (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) حضور زنان در بازارهاي هفتگي و فروش و عرضه محصولات محلي و کشاورزي توسط آنان ، نقش مهمي در اقتصاد روستايي و تقويت توانمندسازي اين گروه در روستاها دارد (مطيعيلنگرودي و همکاران ، ١٣٩٠: ٣٦).
ميانگين ابعاد توانمند سازي (آزمون T يک نمونه اي) (رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه جهت پيش بيني تاثير شاخص هاي شرايط بازار بر ابعاد توانمندي حاصل از نقش بازار در زنان روستايي مورد مطالعه از رگرسيون چند متغيره استفاده شده است .
بررسي تفاوت توانمند سازي در سطوح مختلف ويژگيهاي بازار (رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه براي رتبه بندي روستاهاي مورد مطالعه از نظر ميزان توانمندسازي زنان توسط بازارهاي محلي از روش راه حل ترکيبي سازشي (cocoso) استفاده شده است .