چکیده:
این پژوهش با هدف ارزیابی میزان موفقیت اجرای طرح آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) در مدارس ابتدایی شهر نهاوند از دیدگاه مجریان آن به انجام رسید. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مجریان (مدیران و آموزگاران) طرح بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1400−1399، 223 نفر بودند. بهدلیل کوچک بودن حجم جامعه برای نمونهگیری از شیوه تمامشماری استفاده شد؛ بر این اساس دیدگاه کل مجریان از طریق یک پرسشنامه محقق− ساخته مورد آزمون قرار گرفت، اما از این میان فقط تعداد 149 پرسشنامه از سوی مجریان تکمیل و بازگردانده شد و به همین دلیل تحلیل نهایی بر روی دادههای حاصل از این تعداد نمونه، صورت گرفت. پرسشنامه مورد استفاده براساس 6 مؤلفه اساسی طرح که در متون مربوطه مورد تأکید قرار گرفته بود، ساخته شد. این مؤلفهها شامل: «متناسب بودن محتوای مورد استفاده در طرح»، «متناسب بودن شیوههای اجرایی طرح»، «متناسب بودن شیوههای ارزیابی از طرح»، «متناسب بودن شیوههای پشتیبانی اداری و مدیریتی از طرح»، «اثربخشی طرح در ایجاد آداب و مهارتهای زندگی اسلامی در دانشآموزان» و «هماهنگ بودن برنامههای طرح با نیازها و هدفهای آموزگاران»، میشدند. پرسشنامه یاد شده براساس مقیاس لیکرت ساخته شد و برای اطمینان از روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری استفاده گردید؛ برای تعیین میزان پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد؛ بر این اساس، مقدار ضریب محاسبه شده با آزمون آلفای کرونباخ برای کل گویهها: 91/0 بود. نتایج نشان داد که از دیدگاه مجریان، این طرح موفقیتآمیز بوده است، اما نتایج تحلیل تک تک مؤلفهها نشان داد که از دیدگاه مجریان، این طرح در زمینه مؤلفه سوم (متناسب بودن شیوههای ارزیابی از طرح) موفقیت نداشته است.
The aim of this study was to evaluate the success of the implementation of the Islamic rites and life skills training plan. The research method was survey. The statistical population included all the implementers (principals and teachers) of the plan, the total number of whom was 223 in the academic year 2020-2021. Due to the small size of the population, the census method was used; accordingly, the views of all participants were tested through a researcher-made questionnaire, but only 149 questionnaires were completed and returned by the presenters, and therefore the final analysis was performed only on this number of samples. The questionnaire used in this project was based on 6 basic components of the plan. These components include: "Proportionality of the content used in the project", "Proportionality of project implementation methods", "Proportionality of project evaluation methods", "Proportionality of administrative and managerial support methods", "Effectiveness of the project in creating Islamic life rites and skills And "alignment of design programs with the needs and goals of teachers." The questionnaire was based on the Likert scale and content and face validity were used to ensure its validity; Cronbach's alpha test was used to determine its reliability; Based on this, the value of reliability coefficient for all items: 0.91 was obtained. The results showed that from the implementers’ point of view this plan was successful, but the results of component analysis showed that this plan was not successful in the third component (the appropriateness of the evaluation methods of the project).
خلاصه ماشینی:
تاکنون ارزيابي علمي و کاملي از ميزان موفقيت «طـرح آمـوزش آداب و مهـارت هـاي زنـدگي اسلامي » در رسيدن به هدف هاي تعيين شده ، يا بررسـي مسـائل پـيش روي مجريـان آن ، بـه عمـل نيامده است ؛ تعداد محدود بررسي هاي انجام شده از سوي مسئولين نهاد آموزش و پرورش در ايـن خصوص نيز بيشتر محدود به دادن آمار و ارقام کمي درباره سطح و گسترٔە اجرايي آن بوده است ، اما از آنجا که در مصوبه اجرايي آن هدف هاي گوناگوني براي آن مطرح شده و وقت و زمان زيادي نيـز از دانش آموزان و مجريان صرف اجراي اين طرح شده است ، لازم است تـا ايـن طـرح بـه شـيوه اي علمي و دقيق و از جنبه هاي مختلف مورد ارزيابي قرار بگيرد.
سؤال پنجم پژوهش از ديدگاه آموزگاران و مديران ، آيا اجراي طرح کرامت در ايجاد آداب و مهارت هاي زندگي اسـلامي در دانش آموزان مقطع ابتدايي ، اثربخش بوده است ؟ از آنجايي که توزيع داده هاي حاصل از اندازگيري مؤلفه پنجم پرسش نامه (اثربخشي ) بهنجار بـوده است (به جدول شماره ٩ نگاه کنيد)، براي آزمون اين سؤال از آزمون تي تک نمونه اي استفاده شده است .