چکیده:
گسترش فناوریهای نوین آموزشی (برنامهها و نرمافزارهای کلاس مجازی)، همزمان با شیوع کرونا ویروس جدید (کووید-19)، سبب شکلگیری نوع جدیدی از آموزش بر پایه یادگیری الکترونیکی گردید. مدیران آموزشی بر آن شدند که با بهرهمندی از سیستمهای مدیریت یادگیری الکترونیکی در بستر اینترنت، فرصتی برای ادامه تحصیل دانشآموزان فراهم آورند. به همین منظور شبکههای اجتماعی مجازی؛ شبکههای آموزش دانشآموزی با هدف آموزش دانشآموزان طراحی گردیده است. پژوهش حاضر نیز با هدف راهکارهای افزایش انگیزش یادگیری دانشآموزان در دوران تعطیلی مدارس ناشی از بحران ویروس کرونا در آموزش مجازی صورت گرفته است. جهت بررسی این پژوهش از رویکرد کیفی با روش مروری استفاده شده است. دادههای این مطالعه از طریق جستجوی منابع الکترونیکی و بانکهای اطلاعاتی و نیز جستجوی دستی منابع کتابخانهای به دست آمده است. جستجوی مقالات و پژوهشها با به کار بردن واژههای کلیدی در اینترنت و سایتهای مرتبط و استفاده از مجلات علمی پژوهشی انجام شد.
شبکههای اجتماعی مجازی)، عوامل مربوط به دانشآموز (محیط دانشآموز، ادراک و نگرش او به فناوری، خود راهبری و علاقه به تدریس، میزان دانش در بهکارگیری تجهیزات سیار، تفاوتهای فردی)، عوامل مربوط به والدین (سطح تحصیلات، سطح اقتصادی، اجتماعی و عاطفی، آمادهکردن محیط یادگیری) و عوامل مربوط به دولت (بسترسازی اینترنت و تجهیزات، آموزش و دسترسی دادن به معلم در شبکههای اجتماعی مجازی) است. نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش مجازی در دوران کرونا نیاز به ایجاد انگیزش در یادگیری دانشآموزان میباشد. در این میان عوامل متعددی بر انگیزش یادگیری یادگیرندگان تاثیرگذار است که لزوم شناخت و آگاهی از این عوامل و بررسی و شناخت آنها و ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش انگیزش یادگیری دانش آموزان در شرایط فعلی ضرورت دارد.
خلاصه ماشینی:
M. Ryan Korucu & Alkan شده بسیاری از یادگیرندگان برای یادگیری مجازی از آنها بهرهجویند؛ از سوی دیگر اوزدملی و کاوس (2011) ضمن معرفی عناصر آموزش سیار، نقش مشاورهای آموزگار را مهم میداند و با برشمردن ویژگیهای این نوع آموزش، بر اهمیت بهرهگیری از این تجهیزات برای انگیزش یادگیری نسل جوان تأکید میکند؛ برینک 1 (2011) نیز نکاتی در مورد نحوه طراحی محتوا در صفحههای نمایش دیجیتالی تلفن همراه باهدف جلب نظر یادگیرندگان و رضایت آنها بیان کرده است که بایستی موردتوجه آموزگار یا طراح آموزشی باشد.
هدف از پژوهش حاضر ارائه راهکارهای افزایش انگيزش یادگیری در آموزش مجازی براي معلمان مدارس است كه بتوانند با استفاده از آنها انگيزه يادگيري دانش آموزان را در برنامههای کلاس مجازی تقويت نمايند.
به طور کلی مزیتهای آن را میتوان به شرح زیر برشمرد: (شیری و صفی اقدم، 139 > جذابیت: چون شیوه جدید و نو است اگر درست به کار گرفته شود میتواند برای مخاطب جذابیت داشته باشد و در این مسیر باید از شکل و محتوای مناسب و درخور و متناسب با سن و سال و حال و هوای مخاطب و نیازهای علمی و آموزشی او طراحی شود و در همین راستا از تصاویر صدا و محتوای مناسب بهره برد و حس کنجکاوی او را برانگی > افزایش بهرهوری: با توجه به نامحدود بودن فضای الکترونیکی و متدها و شیوههای متنوع کاربران میتوانند بهرهمندیهای متعددی از این شیوه آموزش ببر > نامحدود بودن فضای آم > کاهش هزینهها: در این شیوه آموزش هم وقت کمتری صرف میشود و هم از جهت مادی نیز هزینه کمتری برای نظام آموزشی دا > نداشتن محدودیت زمان و مکان: علاوه بر تدریس و تبادل اطلاعات ذخیره مطمئن و سیال در طول دوره تحصیلی خواهد بود و مخاطب در هر زمان میتواند به راحتی به آن مراجعه ک > ــ فراگیری گسترده م > ــ عدم محدودیت تعداد مخاطبان و کار > ــ هماهنگی بیشتر با ذائقه نسل Onyema & etal ــ برقراری ارتباط عمیقتر با فراگیران: با استفاده از تالارهای گفتگو، پیامهای فوری و پستهای الکترونیکی و ایجاد مجموعههای آنلاین میتوان ارتباط عمیقتری با فراگیران برقرار کرد.