چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی شعرخوانی بر سازگاری اجتماعی و خوداثرمندی کودکان پسردبستانی با مشکلات تحصیلی است. مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل و آزمایش میباشد. 30 دانشآموز پسر دبستانی در دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص تصادفی شدند. برای گروه آزمایش, فرایند شعر خوانی طی هفت جلسه، هفتهای یک بار در مدرسه صورت گرفت. برای تجزیه وتحلیل آماری از تحلیل کواریانس استفاده شد. ابزار این تحقیق شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (1961) و آزمون خوداثرمندی کودکان و نوجوانان SEQ-C (2001) است. یافتهها نشان داد؛ شعرخوانی بر سازگاری اجتماعی کودکان پسر دبستانی با مشکلات تحصیلی اثر دارد) 19/f=12، P <0/05)، همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان میدهد شعرخوانی بر خوداثرمندی کودکان پسر با مشکلات تحصیلی تاثیر داردf=13/57)، P <0/05). از این رو میتوان گفت شعرخوانی با تاکید بر نقاط قوت کودکان و هماهنگ ساختن مهارتهای مختلف، باعث اصلاح الگوهای باور درونی و همچنین الگوهای رفتاری در آنها شود. پیشنهاد میشود که درمانگران و متخصصان سلامت روان و همچنین معلمان و دست اندرکاران آموزش و پروش به برگزاری هرچه بیشتر کارگاههای آموزشی در زمینه شعر، که مناسب همه گروههای سنی به خصوص کودکان است، بپردازند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش جامعه آماری شامل 30 کودک 7-6 ساله بوده است که به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند که پس از انجام مداخلات، نتایج نشان داد که شعر درمانی و حرکات ریتمیک در بهبود مشکلات رفتاري چون پرخاشگري و اضطراب در کودکان پیش دبستانی موثر است.
جدول 4- نتایج ازمون همگنی شیب خط رگرسیون (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به اینکه مقادیر آماره F برای سازگاری اجتماعی معنادار میباشد (05/0 > P) بنابراین بین گروهها و نمرات پیش آزمون تعامل وجود دارد و بنابراین پیش فرض همگنی شیب رگرسیون رعایت نگردیده است.
بهرامی و صریحی اسفستانی (1394) در پژوهشی به بررسی ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی پرداختند؛ جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 175 نفر بود؛ که از روش تصادفی طبقهای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 120 نفر بهدست آمد.
(2009), examining the relationship between trust and organizational commitment and Education in Agricultural Jihad Organization of Qom province), Public A - Keshavarz et al - Barrows & Wesson - Mc Murey - Allen & Meyer - Staples & Webster - Pucetaite & Lamsa - Somaya& Williamson - Maele & Houtte - Lee - Rousseau et al - Ellonen et al - Communication - Reputation - Rankin - Robbins - Gage &Beriiner - Latham & Pinder - Bessell etal - Kaneshiro - Hovang & Tesae - christopher - Goodness of Fit - christopher