چکیده:
در دو دهه گذشته، صادرات به عنوان یک فعالیت بازرگانی حیاتی در اقتصاد ملی کشورها رشد سریعی داشته و روند جهانی شدن بازارها، اهمیت زیربنایی درک رفتار و عملکرد شرکتها را در بازارهای صادراتی بیشتر کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بیرونی بر عملکرد صادراتی با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیتهای پویا است. این پژوهش کاربردی، به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ارشد و صادرات شرکتهای صادراتی استان اصفهان است که در سالهای 1395 و 1396 به عنوان نمونه یا برگزیده انتخاب شدهاند. به دلیل محدود بودن اندازه جامعه، نمونهگیری انجام نشده و جامعه آماری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و به شیوه مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS3 تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد سرمایه اجتماعی بیرونی بر عملکرد صادراتی و قابلیتهای پویای اکتشاف و بهرهبرداری بازار صادراتی، پژوهش و توسعه، کارآفرینیگرایی صادراتی و انعطافپذیری در تولید اثر مثبت دارد. علاوهبراین، قابلیتهای اکتشاف بازار صادراتی و کارآفرینیگرایی صادراتی بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت میگذارد. برخلاف انتظار، در پژوهش حاضر، قابلیت بهرهبرداری بازار صادراتی تأثیر منفی بر عملکرد صادراتی داشته است. تأثیر قابلیتهای پژوهش و توسعه و انعطافپذیری در تولید نیز بر عملکرد صادراتی مورد تأیید قرار نگرفته است.
In the last two decades, exporting as a vital business activity in the national economy has grown rapidly and the trend of globalization of markets has increased the fundamental importance of understanding the behavior and performance of companies in export markets. The purpose of this research is to investigate the effect of external social capital on export performance considering the mediating effect of dynamic capabilities. This applied research has been done by survey method. Research population included top and export managers of export companies of Isfahan province which were selected as top export companies in 2016 and 2017. The statistical population was limited, so all of the population members were studied. Data have been collected via a questionnaire and analyzed through structural equation modeling conducted by Smart PLS3. Results indicate external social capital positively influences export performance and dynamic capabilities including export market exploration and exploitation, research and development, export entrepreneurial orientation and manufacturing flexibility. Moreover, export market exploration and export entrepreneurial orientation positively influence export performance. Unexpectedly, export market exploitation negatively affects export performance. The effects of research and development and manufacturing flexibility capabilities on export performance are not supported.
خلاصه ماشینی:
تأثير سرمايه اجتماعي بيروني بر عملکرد صادراتي با تبيين نقش ميانجي قابليت هاي پويا هانيه قادري *١، حسين رضائيدولت آبادي ٢، آذرنوش انصاري ٣ تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٤/٢٨ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٦/٢٠ چکيده در دو دهه گذشته ، صادرات به عنوان يک فعاليت بازرگاني حياتي در اقتصاد ملي کشورها رشد سريعي داشته و روند جهاني شدن بازارها، اهميت زيربنايي درک رفتار و عملکرد شرکت ها را در بازارهاي صادراتي بيشتر کرده است .
نتايج پژوهش نشان ميدهد سرمايه اجتماعي بيروني بر عملکرد صادراتي و قابليت هاي پوياي اکتشاف و بهره برداري بازار صادراتي، پژوهش و توسعه ، کارآفرينيگرايي صادراتي و انعطاف پذيري در توليد اثر مثبت دارد.
اگرچه در پژوهش هاي قبل ، نقش شبکه ها و سرمايه اجتماعي در توسعه قابليت هاي پويا و متعاقب آن بهبود عملکرد بررسي شده ، اما بيشتر اين پژوهش ها با تمرکز بر بازار داخلي صورت گرفته (شاه طهماسبي و همکاران ، ١٣٩٥ و رودريگو آلارکان ٢ و همکاران ، ٢٠١٨)، به طوري که پژوهش هاي مربوط به سرمايه اجتماعي ناشي از شبکه روابط صادرکنندگان با مشتريان ، تأمين کنندگان و رقباي خارجي و عملکرد صادراتي بسيار اندک است .
در راستاي پر کردن شکاف پژوهشي مشاهده شده ، پژوهش حاضر دو هدف کلي را دنبال ميکند: ١) تأثير سرمايه اجتماعي ناشي از شبکه روابط صادرکنندگان با مشتريان ، تأمين کنندگان و رقباي خارجي را بر عملکرد صادراتي بررسي نمايد و ٢) نقش ميانجي قابليت هاي پوياي اکتشاف و بهره برداري بازار صادراتي، پژوهش و توسعه ، کارآفرينيگرايي صادراتي و انعطاف پذيري در توليد را مورد بررسي قرار دهد.
Social capital and dynamic capabilities in international performance of SMEs. Journal of Strategy and Management, 4(4), 404-421.