چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مولفههای انگیزش با موفقیت در اجرای برنامه درسی از دیدگاه معلمان زن مقطع متوسطه اول شهر خرمآباد به انجام رسیده است. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسه اول شهر خرمآباد به تعداد 1698 است که تعداد 313 نفر بر اساس فرمول کوکران به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش عوامل انگیزشی بیرونی و درونی از پرسشنامه دو عاملی هرزبرگ (1997) و برای سنجش موفقیت در اجرای برنامه درسی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش از همبستگی پیرسون استفاده شد و نتایج نشان داد که از دیدگاه معلمان زن مقطع متوسطه شهر خرمآباد بین مولفه های انگیزش درونی (حقوق و دستمزد 561/0، خط ومشی محیط 486/0، روابط شخصی با همردیفان 511/0، امنیت شغلی 488/0، شرایط محیط کار 453/0 و نحوه سرپرستی و نظارت 576/0 با موفقیت در اجرای برنامه درسی رابطه وجود دارد. همچنین بین هر یک از مولفههای انگیزش بیرونی (شناخت و قدردانی 468/0، پیشرفت و توسعه شغلی 412/0، ماهیت کار 376/0، مسئولیت شغلی 328/0 و موقعیت شغلی 411/0) با موفقیت در اجرای برنامه درسی رابطه وجود دارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between internal and external motivation with successful implementation of the curriculum from the perspective of female high school teachers in Khorramabad. The research method is descriptive-survey of correlation type. The statistical population of the study includes all female teachers in Khorramabad in 1698. The sample size was estimated 313 people based on Cochran's formula. Herzberg two-factor questionnaire was used to assess external and internal motivational factors and a researcher-made questionnaire containing 20 questions was used to measure the success of the curriculum. According to the normal distribution of data based on Kolmogorov-Smirnov formula, Pearson test was used to test the research hypotheses. SPSS26 statistical software was used to analyze the research data. The results of the study showed that from the perspective of high school teachers in Khorramabad between the components of intrinsic motivation (salary 0.561, environmental policy 0.486, relationship (personal relationships with peers) 0.511, job security / 488 0, work environment conditions 0.453 and how to supervise and supervise 0.576) and each of the components of external motivation (recognition and appreciation, career advancement and development, nature of work, job responsibility and job position) successfully in the implementation of the relationship curriculum There is. The results of this study also indicate that among the factors of intrinsic motivation (cognition and appreciation 0.468, career advancement and development 0.412, nature of work 0.376, job responsibility 0.328 and job position 0.11) with success in the implementation of the curriculum There is a relationship.