خلاصه ماشینی:
"ناصر تقوایی،جوان مستندساز جنوبی،پروردهء«گلستان فیلم»،داستاننویس و اهل ادبیات و همکار و همراه گلستان و فروغ و ساعدی،براساس نوشتهای از ساعدی،نخستین فیلم بلند خود را میسازد:آرامش در حضور دیگران.
تأثیر پسزمینهها به خوبی در فیلم آشکار است:تلفیق واقعگرایی و شاعرانگی از گلستان میآید(تأثیر خاص خشت و آینه را از یاد نبریم)، شخصیتها و روابط تیره و سرد فضای شهری از ساعدی،درک سنجیدهء،فضا از سینمای مستند...
اما کلمهء اساسی حامل ضعف در کارنامهء ناصر تقوایی(و این بهترین فیلم او)و اساسا جهان او، به گمان من«آرمان»است.
وقتی ورای هر صحنه و هر فیلم،زنجیرهای،آرمانی و جهانی در کار نبود،بیشترین موقعیت آن فیلم، موفقیت در خود و در گسترهای محدود است (همچون آرامش در حضور دیگران)و چنین میشود که زنجیره آرامش در حضور دیگران، صادق کرده،نفرین،داییجان ناپلئون، کوچک جنگلی(نیمهکاره)،ناخدا خورشید، ای ایران،کشتی یونانی و کاغذ بیخط، چنین گسسته مینماید و از ورای خود،هنرمندی، حرفی و جهانی را آشکار نمیکند."