خلاصه ماشینی:
"مثلا در کمدی قاطعانه میتوان گفت که هیچ مشخصهء ثابتی وجود ندارد و اگر به مورد قهرمان درمانده،گیر افتاده،یا نادان،که با خوششانسی یا زیرکی تصادفی یا ندرتی خود مسیر روایت را به سمت موردنظر ما سوق میدهد،بهعنوان تنها مشخصهء تکرار شونده4بپردازیم،مواردی نیز میتوان سراغ گرفت،نظیر آثار برادران مارکس،که اساسا خلاف این است،یعنی قهرمان یا قهرمانان در آنها بسیار باهوش و باذکاوتند و اساسا برای اعمال خود برنامه دارند و درمانده و مستأصل هستند.
و البته این بیان به خوبی نشان میدهد که تعریف اینگونه و یافتن محوریتی برای آن چقدر دشوار است،گونه کمدی شاید تنها گونهای باشد که بیهیچ اما و اگری در تمام دوران و تمام کشورها ساختهشده و عمرش هم پای عمر سینماست و حتی خود سینما را هم موضوع قرار داده است و قهرمانانش مشهورترین چهرههای جهان در قرن بیستم بودهاند تا آنجا که شهرت،محبوبیت و عمومیتپذیریشان با قهرمانان اساطیری و مذهبی در نمونهگیریهای آماری قیاس شده و حکم به برتری ایشان داده شده است.
مثلا فیلمهای موزیکال اغلب در این سازوکار ارزشی حاکم بر دنیای فیلم قرار میگیرند که«هر غصهای ناپایدار است»،چرا که هجوم صحنههای رقص و آواز همراه با ویژگی شاد و گروهگرا در آنان،بیننده را در انتظار تغییر مسیر داستان یا روایت نگه میدارد،حتی اگر خلاف روال قصه بعد از یکی از این صحنهها قهرمانان با هم دوست و همراه شوند،اما مواردی چون داستان وست ساید(واریز 1961)هم وجود دارند که براساس رومئو و ژولیت ساختهشده و باید مسیری تراژیک را بپیمایند."