خلاصه ماشینی:
"اگر اهل کلام هستید،در اشعار بزرگ از راپاوند درنگی کنید تا دریابید خشونت هم میتواند یک فرشته باشد،اما چون قصد اطاله کلام در باب سیر خشونت در تاریخ هنر نیست،بحث را با چند نمونه سینمایی کوتاه میکنیم: از خشونت نمای هولناک چشم بریده شده در سگ آندلسی(1928، لوییس بونوئل)،کشتارهای یک گانگستر نامی در صورت زخمی(1933، هاوارد هاوکز)،مرگ غمانگیز و باورنگردنی زن دلنشین در رم شهر بیدفاع (1945،روبرتو روسلینی)و حتی سکانس کیش آفرین قتل در زیر دوش حمام در روانی(1960،آلفرد هیچکاک)نادیده میگذریم تا به افقهای جدید نمایش خشونت در سینما برسین؛به تدوین حیرتانگیز سکانس مرگ بانی و کلاید(1968،آرتور پن)که به گفته بسیاری از منتقدان برای نخستین بار خشونت را به نحوی ملموستر به تماشاگران سینما مینمایاند:سکانسی با ضرباهنگی سریع که با تقطیعهایی دقیق ضربه هر گلوله بر اندام قهرمانان بیجا و مکانما را بر تن ما نیز منتقل میکند و سخت زیبا مینماید،چون از خشونت،شعری بزرگ میسراید که شایسته ستایش است؛از سکانس غمانگیز کشتار در پایان این گروه خشن(1969،سام پکینپا)که در حرکت آهسته یکی از تندترین ضرباهنگهای تاریخ سینما را در نماهای حرکت آهسته به نمایش میگذارد و به شاعر بزرگ خشونت در این واسطه بیانی اجازه میدهد یکی از تماشاییترین و عظیمترین تابلوهای کشتار در هنر جدید را بر پرده سفید تصویر کند؛از رنگ قرمز جاری در سکانس انتقام شخصی تراویس بیکل از جامعهای بیعدالت از مشتی قواد و هوسباز در راننده تاکسی(1976،مارتین اسکورسیسی) که در اوج خشونت،اشک به چشمان بیننده میآورد؛از مرگ گریزناپذیر سرباز مسخشده در لحظه یادآوری گذشته در آخرین رولت روسی برای شکارچی گوزن(1978،مایکل چیمینو)که سبب میشود زخمهای قدیمی تاریخ جنگهای بشری باز سرباز کنند؛از زمانی که کوئنتتین تارانتینو با سگدانی(1992)و قصههای دوزاری(1996)معیارهایی جدید برای زیباشناسی خشونت وضع میکند؛ ال ماریاچی(1992 و رابرت رود یگوئز بزرگترین باله سینمایی خشونت را تصنیف میکند؛قاتلین بالفطره(1996، الیوم استون)در ضیافتی دیداری که سخت باشکوه است،تأثیر رسانهها بر ترویج خشونت را تحلیل میکند؛و دراکولای برام استاکر(1992،فرانسیس فورد کاپولا)و فرانکستاین مری شلی(1994،کنت برانا)سایه وحشت خشونتبار وجودشان را باز بر سر بشریت فرو میاندازند."