خلاصه ماشینی:
"جایی برای سایر وقایع باقی نمیگذارد و همه اینها احتمالا به این دلیل است که سینما پدیده مهم و مورد علاقه کثیری است که فرصت و انگیزه اندیشه و تفکر در مورد مشکلات اساسی و بنیانی آن را ندارند و تنها به ذکر تجربیات و عقایدی که حاصل نشستهای بعد از صرف چای و قهوه است اکتفا میکنند و اینچنین میشود که بنیانیترین مسأله سینما که زمانی فیلمنامه بود امروز سالن سینما،مدیریت دولتی،وابستگی صنوف،ضعف تکنولوژی یا آموزش،بیتوجهی طراحان سیاستهای اقتصادی به فرهنگ و حتی دستهای توطئهگر پشت پرده است.
در واقع در فقدان یک نظام تولیدی منسجم،یکپارچه و انباشتی(نظیر نظام تولید در کمپانی)،تهیهکننده شدن در ایران(به شرط داشتن بعضی پارامترهای غیرمرتبط با سینما) کار بسیار سادهای است و از این نظر تفاوت چشمگیری بین دو طیف پیشتر مطرح شده وجود ندارد.
>حلقه چهارم:ارباب حلقهها شاید در بخشهای قبلی اندکی تندروی و خروج از جاده عدل و انصاف دیده شود،چرا که«توهم» یک بیماری مرتبط با افراد یا طیفهای خاص معرفی شده است حال آنکه توهم مصنوعی عمیقتر از این حرفهاست و حتی همه نقدها و تحلیلهایی که به اشکال مختلف به فعالیتها و سیاستهای فرهنگی و هنری مربوط میشود(از جمله همین مکتوب)، این الگوی توهمی را پیش فرض گرفتهاند که در جایی از این مملکت جمعی یا گروهی وجود دارند که حل سریع مشکلات و نارساییهایی از جنس مسایل سینمای ایران،در حد توان و مقدورات علمی و مدیریتی آنها قرار دارد."