خلاصه ماشینی:
"گرههای داستانی،بیمایه(دروغی که میرزا به پسرانش میگوید تا آنها را با خود همراه کند،نتیجه ندادن پیاپی جستوجوهای میرزا برای یافتن هناره)و تعلیقهایی که فیلمنامه ایجاد میکند،خام و شتابزده و گاه آزاردهندهاند(سکانس درگیری میرزا،دو پسرش و مرد خواستگار)،سرانجام،این داستان که با تمام گسیختگیاش،نهایتا میتوانست در طرح کلی فعلی،مبنای ساخت فیلم کوتاه قابل تحملی که دستکم حوصله مخاطب را سر نبرد قرار گیرد،با افزودن مقدار قابل توجهی دیالوگ و شعار زائد و کش دادن داستان و طولانی کردن زمان نماها به اثری انجامیده است که به زحمت باید تا پایان آن،آنگاه که مهمترین چیزی که اتفاق میافتد،به نمایش درآمدن تیتراژ پایانی است و نه چیزی دیگر،متحمل نگاه داری.
این،خود مسألهایست که ورود طنز به آوازهای سرزمین مادریام چگونه آشفتگی منطق فیلم را چند برابر کرده است و اینکه به اعتقاد من،این حضور آزاردهنده،صرفا برای پر کردن چالههای فیلمنامه و کارگردانی و اصولا کمرنگ کردن ایستایی فیلم است؛تا تماشاگر دست کم همین یک بار سالن را ترک نکند؛و آنچه قرار بوده است فیلم را شکل دهد،هرگز جایی برای استفاده گسترده از طنز،به عنوان یک ویژگی اصلی ندارد."