چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیتهای دست ورزی بر یادگیری محاسبات عددی پسر پایه سوم ابتدایی، انجام شده است. دراین راستا پژوهشگر در روشی نیمه آزمایشی، دو گروه30 نفره آزمایش و کنترل از دانش آموزان مدرسه ابتدایی حضرت مهدی (عج)، به شیوه نمونه گیری هدفمند، انتخاب کرده است. در گروه آزمایش تدریس مفاهیم با استفاده از فعالیتهای دست ورزی و در گروه کنترل به روش دیداری انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از آزمون محقق ساخته که روایی آن از طریق روایی محتوایی و روش CVR، سنجیده شد و برای هر دو آزمون با مقدار 99 / 0مورد تایید قرار گرفت استفاده شد. یافتههای توصیفی پژوهش نشان داد که میانگین متغیر مهارتهای هندسی گروه آزمایش در پس آزمون بیشتر بوده است. نتیجه تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت میان پس آزمون دو گروه، معنی دار است؛ و با توجه به مقدارf، فعالیت دست ورزی بر یادگیری مهارتهای هندسی دانش آموزان گروه آزمایش تاثیرگذار بوده است. نتایج آزمون t مستقل نیز نشان داده است؛ برای متغیر مهارتهای هندسی نسبتT به دست آمده (536/18) با درجه آزادی 27 از جدولt بحرانی بزرگتر است. لذا نتایج آزمون بیانگر این است که فعالیتهای دست ورزی بر یادگیری مهارتهای هندسه دانش آموزان تاثیرگذار است.
The impact of this study was to investigate the effect of Manipulation activities on learning geometry skills of third grade elementary school students. In this regard, in a quasi-experimental method, the researcher has selected two groups of 30 experimental and control students from the elementary school of Hazrat Mahdi (aj), by available Purposeful sampling method. In the experimental group, teaching was done in a using Manipulation activities and in the control group by visual methods. In order to collect data, From a researcher-made test whose validity is through content validity and CVR method It was measured and used for both tests with a value of 0.99.The descriptive findings of the study showed that the mean of variable geometry skills in the experimental group after Manipulation activities was higher than the control group. Data were analyzed using analysis of variance showed that the difference between the post-test of the two groups was significant; And the value of F obtained indicates that the effect of manipulative activity on the learning of geometry skills of students in the experimental group was effective.T test results show; For the geometry skills variable, the ratio T obtained (18.536) with a degree of freedom of 27 from the critical table is greater than the T table Therefore, the test results indicate that Manipulation activities affect students' learning of geometry skills.