خلاصه ماشینی:
"محبت باید در آنسوی پرده میان تماشاگر و پرده در جریان باشد نه آنکه طفلکی تماشاگر را به مرثیهخوانی و پند و اندرز و تعابیر دور و درازمان بگیریم،تا آنقدر تقلا کند که چیزی دستگیرش شود؛چیزی که خود گوینده از فهم و دانش آن تهی است و آن را به قدر کفایت نیازموده.
میرزا اگر هناره را طلاق نداده،چطور است که تا هفت آبادی (تصویرتصویر) بالاتر که او را میشناسند،از قصهاش بیخبرند، که البته بعدا میبینیم که مردهای قهوهخانه همه چیز را میدانند و او را دست میاندازند آنهم در حضور عودهء غیرتمند!و هولناکتر اینکه بت روشنفکری من،آنجا فرو میریزد که راه و بیراه در سرما همراه پیرمرد میرزا،از کوه و کمر گذشتهایم تا هنارهء افسانهای را دیدار کنیم.
مثل بچه که راه رفتن نمیداند،درحالیکه ترسش را برای سرباز شدن مخفی میکند،به ریاکاری التماس میکند که بابا واستا منم بیام،تو مهمتری!اما او قرار است خود را پشت دخترک پنهان کند،که عشق هم بهانه است و اصلا،هم عشق این دو آدم اضافی فیلم خلاص شویم و بتوانیم فیلم را روی نمای جشنواره پسند پیرمرد تنهایی تمام کنیم که با آن هیبت و پوشش،بچه را به دوش میکشد!
راستی این آقای معلم «انساندوست»نمیتواند راوی تمام قصه باشد؟او شبیه فیلمساز ما نیست(با یک سبیل و عینک اضافی روشنفکرانه)؟ آوازهای سرزمین مادریام،فیلمی با زیرنویس فارسی،برای نمایش در کشور خودی!به هیچ بهانهای حتی کردی بودن زبان فیلم،لکهء این بیماری را از دامن فیلم پاک نمیکند،در این مسأله همانقدر به گناه آلودهایم که اساسا در انتخاب قصهمان،لوکیشنها و آدمهامان."