خلاصه ماشینی:
"به همین جهت هرکس برداشت خودش را از این فیلمها و نمادهای آنها دارد و اصولا سورئالیسم، رهایی تخیل است)اما چشم معیوب قربان سالار در بانو تنها کاربردش،دادن سویهای منفی به این شخصیت است؛و یا مثلا تأکید دوربین روی تابلوی عارف قزوینی در فیلم بانو و تابلوی دون خایمه(عموی ویریدیانا)در فیلم ویریدیانا که هرکدام به نوعی شاهد و ناظر سقوط اخلاقی شخصیتهای فیلم هستند.
چرا که وجوه شخصیتی آنها بیشتر برخاسته از ذات شخصیتی آنها است تا ویژگی طبقاتی)و هرچند نمیتوان بانو را اثری سورئال دانست اما مهرجویی مانند بونوئل خرق عادت میکند و کلیشهء طبقاتی سینمای ایران را درهم میشکند و اشخاصی از طبقهء فرودست را منفی،و بانوی متمکن را پرهیزکار تصویر میکند(هرچند مهرجویی همانطوری که اشاره شد به روشی این عمل را انجام م دهد که قصد تعمیم این نمونه را به کل جامعه ندارد."