خلاصه ماشینی:
"یا چگونه هالیوود یاد گرفت دست از نگرانی بردارد و روسها را دوست بدارد K19 (کاترین بیگلو،2002) جان پاورز از زمان فروپاشی کمونیسم تا به امرزو،فرهنگ غالب آمریکا همواره حسی نوستالژیک نسبت به دوران جنگ سرد از خود بروز داده و با روایت داستانهای متعدد به کندوکاو دوباره چند و چون این جریان سیاسی و نظامی پرداخته است.
ولی فرماندهان ارشد ارتش شوروی بدون توجه به تمامی این کمبودها و خطرات،دستور اعزام زیردریایی را صادر کرده و کاپیتان الکسی وستریکف (هریستن فورد)را به عنوان فرمانده جدید زیردریایی جانشین کاپیتان میخاییل پولنین-که حالا سمت معاونت وستریکف را بر عهده دارد-منصوب میکنند.
درحالیکه وستریکف مردی آهنین مشت،سختگیر و بسیار منضبط تربیت یافته نظام کمونیستی است که زیر دریایی و مردانش را وادار به انجام عملیات بینهایت خطرناک میکند،پولنین انسان دوست به کشتی و افراد درون آن به چشم یک خانواده نگاه کردن و نگران است که مبادا وستریکف انجام مأموریت خود را به هر قیمت ممکن،به جان او و سایر خدمه ترجیح دهد.
او دنیای مردان را دوست دارد و در K-19 نه تنها با عشق و علاقه به دنیای تمامی آن دریانوردان جوان و تازه کار خیره میشود،بلکه با گرمی و حرارت مشابهی انفجار بمبها،صفحات مدرج درخشان داخل زیردریایی و صحنههای مردانه انجام وظیفه را به تصویر میکشد.
فیلم هم تنها یک متن آموزشی درباره استفاده از مقیاسها-از صحنههای فیلمبرداری شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) با کرین گرفته تا عظمت K-19 در محل تعمیر پوشیده از برف و حرکتهای سنگین دوربیه و تدوین سراسیمه که فاجعه گرفتار شدن در دورن یک زیردریایی محکوم به فنا را به خوبی منتقل میکند."