چکیده:
سابقه و هدف : برنامه ریزی درسی به عنوان یک فعالیت دارای مراحلی است که برنامه درسی را پدید می آورند. این برنامه ریزی
که با سنجش نیازها و تعیین (انتخاب ، سازماندهی و ارائه محتوا ) ادامه می یابد و با تعیین شیو های ارزشیابی پایان می رسد.
مواد و روشها:.مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی١ است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی
پرداخته شده است . روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن ، کتابخانه ای است . بدین صورت که از منابع
کتابخانه ای نظیر: کتاب ، مقاله ، منابع خارجی و ... و آموخته های محقق استفاده شده است .
یافته ها: از نظر این پژوهش واژه برنامه درسی در آموزش و پرورش کشور ما یک واژه جدید است که تاکنون به وسیله افراد
مختلف براساس معانی متفاوتی که از این واژه به عمل آمده ، مورد استفاده قرار گرفته است .
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که مدل های برنامه ریزی درسی برا اساس دیدگاه تکنیکی علمی – به
عقل گرایی و تجربه گرایی تکیه می نماید و در مقابل دیدگاه غیر علمی و غیر تکنیکی به اشراق گرایی و آنچه مک دونالد زیبا
شناسانه در مقابل عقلانیت تکنولوژی نامیده است متکی است طرفداران رویکرد غیر تکنیکی و غیر علمی به طراحی برنامه های درسی از طرحهای کودک مدار و تا حدودی مساله مدار حمایت می نماید.
خلاصه ماشینی:
) ٢- هاکينز(داراي هفت مرحله است : الف – مفهومي ساختن برنامه ب - تشخيص ج - انتخاب محتوا د-انتخاب تجربه هاي يادگيري و- اجرا ه – ارزشيابي ي- نگهداري برنامه ) ٣- تايلر(مهمترين کار برنامه ريزبايد هدفهاي کلي را از ٣ منبع مواد درسي ، ياد گيرنده ، وجامعه تامين شود) ٤- سيلور والکساندر(داراي چهار مرحله است الف - تحليل هدفهاي کلي وجريي ب - طراحي برنامه درسي ج -اجراي برنامه درسي د- ارزشيابي برنامه درسي) ٥- تبا (معلمان بايد در برنامه ريزي درسي شرکت کنند واز يک روش استقرايي از امور جزيي به طرح کلي برسند.
طبق نظر بابيت از هدفهاي مبهم وخيلي سطح بالا مانند ساختن منش فرد، فرهنگ وخودشناسي بايد پرهيز شود زيرا تنها هدفهايي ويژه هستند که در تهيه برنامه درسي اصول تدريس و آگاه ساختن والدين و معلمان همانند راهنمايي روشن ادامه مسير را ميسر مي سازد[٥] بابيت مي گويد هدف ها بايد واضح باشد در نوشتن هدف ها بايد از زبان روزمره استفاده شود به گونه اي که به آساني قابل فهم باشد و از هدف هاي کلي پرهيز شود مثلا در 170 توانايي مراقبت از سلامت خود به قدري کلي است که قابل استفاده نيست اين هدف بايد به هدف هاي ويژه تجزيه شود.
براين اساس ، برنامه ريزي درسي مجموعه اي از تجارب يادگيري است که دانش آموزان را در مسير دستبابي به اين اهداف قرار مي دهد بايد توجه داشت که چنين طرز تلقي از برنامه ريزي درسي به شدت تحت تاثير ديدگاه هاي مديريتي بوده است که از تيلور به عنوان مدافع اصلي آن مي توان نام برد در واقع آنچه او پيشنهاد آن را داده بود عبارت بود از: ساده کردن فعاليت ها از طريق تقسيم آن به واحد هاي کوچکتر، گسترش کنترل مديريتي همه عناصر محيط کار و بررسي نتايج بر اساس مطالعه نظام مند زمان و مکان .