خلاصه ماشینی:
"جغرافیای تاریخی اگر فرد به مثابهء هنرمند ررا نمایندهء ملیت بدانیم و آثار جعلی ساختهشده در یک محدودهء جغرافیایی را دارای ملیت و هویت فرضی،در این صورت، کلماتی چون«تاریخ»و«فرهنگ»نقش تعیینکنندهء خود را ایفا میکنند.
قیاس میان فیلمهای آلمانی لانگ با فیلمهای آمریکاییاش،فیلمهای هیچکاک در انگلستان و آمریکا(مقایسهء دو نسخه مردی که زیاد میدانست در این زمینه،راهگشاست)،و همینطور فیلمهایی که فیلمسازان اروپای شرقی در جایی غیر از موطن خود ساختهاند (از جمله میلوش فورمن)،نشان میدهد که تغییر موقعیت جغرافیایی و کوشش برای یافتن زبانی متناسب با جغرافیای جدید،به چه تفاوت آشکاری در فرم و شیوه بیان منجر شده است.
ویموندرس،منتقد جوانی که در آغاز فعالیتش شیفتهء فرهنگ و هنر آمریکا بود و به آثار مدرن اروپایی(به ویژه پرسونای برگمان)به دیده تحقیر مینگریست،در آثار اروپاییاش مدام به سینمای آمریکا به عنوان مرجعی ازلی/ابدی و پرستیدنی رجوع میکرد(خبر مرگ جان فورد در فیلم آلیس در شهرها،ایدهای واضح برای نمایش اهمیت تصاویر بزرگان این سینما در ذهن فیلمساز آلمانیست)و بالاخره امکان ساختن فیلمی را در آمریکا به دست آورد.
به شکلی کاملا نمادین،وندرس در موطن خود،شاید برای آخرین بار،وضعیت شهودی ایدهآل خود را با فرم دلخواهش درمیآمیزد و سالها بعد مورد تقلید سینمای آمریکا قرار میگیرد(و شهر فرشتگان به واسطهخ عدم درک هویت تاریخی فیلم وندرس،تا این حد ناشیانه،قراردادی و مضحک جلوه میکند)،درحالیکه تا زمان ساخته شدن همت،او بود که همچنان در سایه اسطورههای محبوبش میکوشید نشانههایی از تصاویر سینمای آمریکا و بزرگانش در کار خود بگنجاند."