خلاصه ماشینی:
"و دیداری هستند چون فرایندهای شناسایی ضروری برای زندگی و فنون تولید امروزی، بیش از همه حواس دیگر بر چشم متکیاند(تنها در زبان است که گویی برای جبران این بیعدالتی،از نظام شنیداری«اعاده حیثیت»میشود).
موقعیت روشن است:زبانی که تکنسینها و استودیوها به کار میبرند، بدون اینکه خود متوجه باشند،صدا را به شیوهای تعریف میکند که در واقع تنها برای تصویر معنا دارد.
رابطهء این دو نظام حسی با مکان بسیار متفاوت است؛رابطه صدا با مکان از دقت و محدودیت خیلی کمتری برخوردار است،حتی زمانی که صدا از یک احساس سمت و سوی عمومی را حکایت میکند(اما بهندرت یک محل خیلی دقیق را نشان میدهد،یعنی چیزی که قاعده اصلی پدیدههای دیداری است).
با وجودهمه حرفهایی که گفته شد،قوانین فیزیکی همواره اختلاط دائمی شیء شنیداری با تصویر دیداری منبع آن را توجیه نمیکنند(و با این همه تحت اللفظیترین تعریف صدای بیرون کادر هم بر همین اختلاط استوار است).
باید چیز دیگری پشت این امر باشد،چیزی فرهنگی،که در همین بررسی با آن آشنا شدیم:تصور صدا همچون یک صفت،یک غیر شیء و از اینجا گرایشی به سمت نادیده گرفتن خصوصیات خود آن به نفع خصوصیات«ذات»[سوبستانس]مربوطهاش،که در این مورد آن شی مرئی است که صدا را تولید کرده است.
اما لایه بارز در کنار این که واقعیت خاص خودش را دارد،و به این دلیل مطالعات بالقوه یا بالفعل در این زمینه مجاز است،تنها لایهای است که در آغاز کار در دسترس است،هرچند چیزی نمیگذارد که آن را پشت سر میگذاریم.
(1)-در مقاله خود به نام«درباره احساس واقعیت در سینما»(1965)که در کتاب مقالههایی درباره دلالت در سینما به چاپ رسیده است،از راه کاملا متفاوتی به همین نتیجه رسیدهام."