خلاصه ماشینی:
"سکانسهای بسیاری از فیلم که مدت قابل توجهی از اثر را به خود اختصاص میدهند(البته به نسبت وقایع و رویدادهای دیگر زندگی حضرت)سینماگر مسیح را در قاب دوربین (به تصویر صفحه مراجعه شود) و روبه جانب ما تصویر میکند،گویی ما مخاطبان اصلی مسیح هستیم و پیام او در لحظهای که از دهانش خارج میشود خطاب به ما بیان شده و ما طرف کلام او هستیم.
میتوان در اینجا احتمالی را طرح کرد؛ پازولینی در این اثر به خوبی نشان داده است پرداختن به زندگی چهرههایی متعالی همچون مسیح در حوزه تصویر تا حدودی محال است و به همین لحاظ تلاش خاصی صورت نمیگیرد تا به چهرهای ملموس و عینی از مسیح رسید،بلکه پازولینی تاکید را بر جنبههای کلامی زندگی حضرت مسیح قرار میدهد.
قوام شخصیت سینماگر از خلال این دو اثر به خوبی هویداست اما میتوان به وضوح این نکته را دریافت که عیسای ناصری فیلم زفیرهلی آنچنان که باید،شخصیت (متعارف)سینمایی ندارد بلکه چهرهای است کاملا غیر سینمایی و خالی از عواطف یک بازیگر سینما.
اما بر خلاف این دو،در فیلم اسکورسیزی با وسواس تمام سعی شده است افق جغرافیایی روایت بازسازی شود که این افق مکانی/جغرافیایی با موسیقی بسیار اثر گذار پیتر گابریل بیش از پیش ما را در فضای جغرافیایی /مکانی داستان همراه و همدل میکند.
(3)-این قرائت کاملا کاتولیکی از زندگی حضرت مسیح مشحون است از زهدورزیهایی که مسیح و یارانش از خود بروز میدهند و به طور کلی فضای کلی اثر سرشار است از نشانههای زاهدانه و کاتولیستی/ساختار فیلم با محتوا مچ شده است."