خلاصه ماشینی:
"فیلم،داستان تحول یک مسئول فرهنگی را محور قرار میدهد و با لحنی جدی، به نوعی تفاوت نگاه و زندگی بین آدمهای حاضر در جبهه و آنهایی که در شهر ماندند را به تصویر میکشد؛در این میان،ایدهی جذاب تغییر و تحول آدمها در دایرهی مسایل معنوی،تحتتأثیر موقعیت -که بعدها در فیلمهای تبریزی تکرار شد-برای اولین بار با نگاه و فضای آن سالهای کشور و سینما شکل میگیرد.
>طنز یک سینماگر معناگرا «لیلی با من است»با فیلمنامهیی از«کمال تبریزی و رضا مقصودی»،محصول 1374 است،فیلمی که بهجهت عبور از خطوط قرمز که برای سینمای دفاع مقدس بهنوعی تابو شده بودند،ماندگار شد.
«مهر مادری»با فیلمنامهیی از«کمال تبریزی و رضا مقصودی»و محصول سال 1376،فیلمی است با فاصله گرفتن از فضای جبهه و جنگ،که یک پسربچهی بزهکار به نام«مهدی»و رابطهی عاطفی او با مددکار این مرکز را(که شبیه عکس مادرش است) محور قرار میدهد.
فیلم در عینحال نقدی ظریف به تغییر آرمان و معیارهای سنجش قابلیت آدمها در دوران پس از جنگ دارد و بهنوعی با کنار هم قرار دادن آدمها در آن روزگار، پرسشهایی درونی را مطبح میکند که همان زمان مطرح کردنشان اهمیت داشت،نه حالا که این وجه هم با رویکرد کلیشهیی،کارکرد خود را از دست داده است.
>یک توبهنامه!؟ «یک تکه نان»با فیلمنامهیی از«محمد رضا گوهری»، در سال 1383 ساخته شد،فیلمی در ژانر سینمای معناگرا که به تعبیر بسیاری،توبهنامهی تبریزی از ساخت «مارمولک»بود؛فیلمی که با تکیه بر محور قصههای سفرنامهیی،گذر یک فرد از مبدأ به مقصد را پیمیگیرد و در این میان،عرض مسیر و اتفاقات بخش میانی هستند که اهمیت پیدا میکنند."