خلاصه ماشینی:
"سینمای معاگرا به روایت عبد الله اسفندیاری، مسئول حوزهی معناگرا در بنیاد سینمایی فارابی در جستوجوی حقیقت >سینمای معناگرا در گذرر تاریخ اصطلاح«سینمای معناگرا»در ایران،از حدد سالهای آغازین دههی 1380 و در زمان مسئولیت آقای«حیدریان»در سمت معاونت سینمایی وزارت ارشاد،به صورت برجسته مطرح شد،چراکه بهنظر دوستان و مسئولین سینمای کشور،وسعت این سینما به حدی بود که میتوانست مفاهیم متنوع و قابل توجهی را دربرگیرد.
این اصطلاح در میان کارشناسان و مدیران وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی و همچنین مشاوران این دو نهاد و نیز در بین کارشناسان و اهالی سینما،بحثهایی را دامن زد؛حتی در مورد تعبیر جهانی مفهوم آن-که البته بیشتر در زبان انگلیسی جستوجو میشد- مباحث گوناگونی مطرح شد که برخی از آنها همچنان ادامه دارد.
>نقش مسئولان سینمایی در مواقعی،جامعه غافل از این است که چه چیزی کم دارد و جای چه اندیشهیی خالی است؛ اینجاست که نقش مدیران فرهنگی مشخص میشود و آنها با بسط دادن اندیشههای ناب، میتوانند سینما را از سطحینگری رهایی بخشند مخالف بودن با این نظریه که هرچیزیکه بتواند مردم را جذب کند،مناسب است،نهتنها در بین بزرگان اندیشه،بلکه در قرآن نیز به وضوح یافت میشود در مواردی که میگوید:«ببینید که عوامزدگی با مردم چه کرده است».
>پایان سخن در انتها باید به یک اصل تجربهشده در حوزهی سینمای دینی و معناگرا اشاره کرد که:در طول تاریخ سینما،فیلمهایی که براساس داستانهای دینی و ساختار مناسب هنری شکل میگیرند، یک ویژگی خاص را در خود نهان دارند و آن این است که هیچوقت اینگونه فیلمها تاریخ مصرف ندارند؛لذا براساس همین اصل،فیلمسازان ما میتوانند با الهام از داستانهای عمیق دینی و مذهبی،در حوزههای گوناگون اجتماعی،سیاسی، فرهنگی و اقتصادی،اقدام به ساخت آثار جاودان سینمایی نمایند."