خلاصه ماشینی:
"دیدگاه خلاقانه و روشن اسفندیاری دربارهی سینمای معناگرا،آنجا بیشتر خود را مینمایاند که او داستانهایی را که میتوانند دستمایهی ساخت آثار معناگرا قرار گیرند،تنها در اتفاقات عجیب و غریب و خارقالعادهیی که کمتر آدمی در طول زندگیاش میتواند با آنها برخورد نزدیک داشته باشد،نمیداند، بلکه به نظر او،برای نوشتن فیلمنامهیی در اینگونه، فیلمنامهنویس باید در پی یافتن معنا در اتفاقات روزمره و حتی پیشپاافتادهی زندگی باشد:«واقعیت این است که معناگرایی در لحظهلحظهی زندگی ما جاری است،پشت چراغ قرمزها،در روابط زناشویی، در جنگ،در صلح و هر اتفاق کوچک روزمره؛بنابراین از تمام این موضوعات میتوان فیلمنامهی معناگرا بیرون کشید،مهم،نگاه تیزبینی است که بتواند این معاگرایی را کشف کند،منتها باید کشفی باشد که به دل هم بنشیند و خیلی سطحی و کلیشهیی نباشد."