خلاصه ماشینی:
"نگاهی به رویکردهای اجتماعی در آثار زنان فیلمساز سینمای ایران فریاد خاموش (به تصویر صفحه مراجعه شود) محسن بیکآقا اصولا فیملی که متعلق به سینمای اجتماعی است باید چگونه فیلمیباشد؟چه انتظاری میتوانیم از فیلمی که داعیهی اجتماعی بودن دارد،داشته باشیم؟ آیا نمایش صرف و بیخاصیت مشکلات اجتماع نهایت یک فیلم منتسب به سینمای اجتماعی است، یا آنچه که با عنوان انتقاد اجتماعی از آن یاد میشود باید بهعنوان عنصر اصلی این سینما ملحوظ شود؟آیا سینمای اجتماعی فریادی نیست که در گلو خاموش مانده باشد و مانند بغضی در گلوی تماشاگر هر لحظه امکان ترکیدنش وجود داشته باشد؟در این نوشته ابتدا به نمونههایی از سینمای اجتماعی کشورمان اشاره میشود و سپس به رویکردهای اجتماعی در آثار فیلمسازان زن پرداخته میشود.
پایان فیلم مدار بسته،جایی که پدر خانواده(جعفر والی)که یک بلیتفروش شرکت واحد است و به زحمت توانسته خانهیی برای خود و خانوادهاش دست و پا کند پس از پرداخت آخرین قسط خانهاش روی پل سکته میکند و میمیرد،به سختی از یاد میرود؛البته این فیلم را باید در بستر زمان خودش سنجید و شاید بهعنوان یک اثر اجتماعی در مقایسه با آنچه در فیلمهای خوب سالهای بعد از آن میبینیم، ملودراماتیک و شعارزده به نظر برسد.
نماهای شبه مستندی که فیلمساز با دوربین مستند از دلالان چهارراه استانبول به نمایش گذاشت،از فرازهای فیلم بودند؛و مگر یکی از وجوه سینمای اجتماعی،نمایش عریان مشکلات جامعه و منابع فساد در آن نیست؟ در فیلم«روسری آبی»(1373)میبینیم که رخشان بنیاعتماد چگونه پیشینهی مستندسازی خود را به (به تصویر صفحه مراجعه شود) سینمای داستاذنی پیوند میزند."