چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ارائة مدل گردشگری با رویکرد کارآفرینی در شرایط شیوع پاندمی است. روش تحقیق، ترکیبی(کیفی- کمی) است. در بخش کیفی با رویکرد داده بنیاد از مصاحبة عمیق نیمه ساختاریافته با 18 تن از خبرگان و مدیران و فعالان صنعت گردشگری برای گردآوری دادهها استفاده گردید. در بخش کمی، جامعة آماری متشکل از صاحبان کسبوکارها و فعالان حوزة صنعت گردشگری در استانهای آذربایجان شرقی و غربی بودند که برحسب جدول مورگان، 384 نفر از شهروندان بهصورت تصادفی در دسترس بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادههای کمی با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته و تحلیل دادههای کمی، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزارPLS software 2.0) انجام شد. مدل نهایی از مقولة شرایط علی(کاهش تقاضا برای خدمات - محصولات گردشگری ناشی از شیوع بیماری، الزام به رعایت پروتکلهای بهداشتی ناشی از همهگیری بیماری، کاهش قدرت خرید مردم و محدودیتهای محیطی و قانونی)، زمینهای(زیرساختهای بنیادی توسعة خدمات گردشگری؛ فرهنگ و عزم عمومی جامعه در پیشگیری از کرونا و یکپارچگی زنجیرة تامین صنعت گردشگری ، توان بالقوه و تابآوری کسبوکارها در صنعت)، مداخلهگر(شدت همه گیری و ریسک سرمایه گذاری در دوران شیوع بیماری) و الگوی راهبردی صنعت گردشگری با رویکرد کارآفرینی(بکارگیری و توسعة ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات جهت سفر هوشمند، مدیریت بحران در صنعت گردشگری، ترویج سفرهای داخلی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در راستای رونق گردشگری داخلی) تشکیل شده که بر پیامدهای آن در دوران بحران پاندمیک، اثرگذارند. نتایج حاکی از آن است که گردشگری با رویکرد کارآفرینی در صورت اتخاذ راهبردهایی چون توسعة گردشگری مجازی، مدیریت بحران در صنعت گردشگری، توسعۀ گردشگری داخلی با تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و تمرکز بر توسعة زیرساختهای گردشگری، منجر به تحقق پیامدهایی چون حفظ و رونق کسبوکارهای گردشگری، تقویت صنعت گردشگری و خلق بازار جدید گردشگری برای دوران پسا کرونا میگردد.
Introduction: The outbreak of Quid 19 virus and the subsequent restrictions have led to the cessation of tourism businesses and the destruction of many units and activities in its chain. Therefore, it seeks to provide a tourism model with an entrepreneurial approach in the face of the pandemic. This study uses an approachMethods: This study utilizes the combined research method (qualitative-quantitative) approach, first with the foundation data theorizing approach, and in-depth semi-structured interviews with 18 experts, managers and activists in the tourism industry, to encode the extracted data. From the text of the interviews (open coding), classifying the concepts (axial coding) and presenting the theory based on the data obtained from the previous steps and presenting a conceptual model (selective coding). Then, to fit and test the model obtained in the second step (quantitative part), he has used the method of structural equation modeling and confirmatory factor analysis. Results: Considering the causal, contextual and intervening conditions caused by the outbreak of Corona pandemic, if strategies such as virtual tourism development, crisis management in the tourism industry are adopted; Development of domestic tourism By emphasizing the observance of health protocols and focusing on the development of tourism infrastructure, the tourism industry can be revived during the era of panomic diseases.Conclusion: By using the mentioned strategies during the period of pandemic diseases, it is possible to maintain and prosper tourism businesses; Strengthened the tourism industry and created a new tourism market for the post-Corona era.