چکیده:
هدف کلی این مطالعه، شناسایی مالکیت، ساختار و کارکردهای تلویزیون در کشورهای کانادا و نروژ به عنوان دو کشور برخوردار از بالاترین رتبههای کامیابی ( در بین 10 کشور برتر جهان ) در سال 2017 بوده و از منظر هدف کاربرد، با عنایت به چند فرهنگی بودن این جوامع، ایجاد بینشی در راستای بهبود کارکردهای تلویزیون ملی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در مسیر توسعه است. به منظور انجام این پژوهش، محقق اقدام به مصاحبه با 14 تن از اساتید کانادایی و نروژی با تخصصهای حوزه رسانه نموده است. روش تحقیق این مطالعه، روش کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها بوده و در راستای دستهبندی مقولات از تکنیک کدگذاری (باز، محوری) بهره گرفته شده است. در مجموع 217 کد باز (کانادا= 95، نروژ= 122)، که با یکدیگر قرابت معنایی داشتند شناسایی و در قالب 44 کد محوری (کانادا= 20، نروژ= 24)، دستهبندی شدنده اند. یافتهها حاکی از عملکرد مطلوب هر دو رسانه در بهره برداری از 4 کارکرد اصلی خبری، راهنمایی، آموزشی و سرگرمی بوده و بخش خبری جزء اصلیترین کارکردهای این دو شبکه است؛ لذا رویکرد برنامه ریزی و سیاست گذاری محتوایی هر دو شبکه CBC و NRK در نهایت میتواند الگوی مناسبی برای توسعه کارکردهای رسانه ملی کشور محسوب گردد.
The overall purpose of this study is to identify the ownership, structure and functions of television in Canada and Norway as the two countries with the highest success ratings (among the top 10 countries in the world) in 2017 and in terms of the purpose of application, considering several The cultural nature of these societies is to create a vision for the development of the national television, radio and television of the Islamic Republic of Iran, in the direction of development. In order to conduct this research, the researcher has interviewed 14 Canadian and Norwegian professors with specializations in the field of media. The research method of this study is qualitative method using directional qualitative content analysis method to analyze the data obtained from interviews and in order to categorize the categories, coding technique (open, axial) has been used. A total of 217 open codes (Canada = 95, Norway = 122), which were semantically related to each other, were identified and categorized into 44 core codes (Canada = 20, Norway = 24). Findings indicate the optimal performance of both media in exploiting the four main functions of news, guidance, education and entertainment, and the news section is one of the main functions of these two networks; Therefore, the content planning and policy-making approach of both CBC and NRK networks can finally be considered as a suitable model for the development of national media functions.
خلاصه ماشینی:
تحليل عملکرد رسانه اي شبکه هاي تلويزيوني CBC کانادا و NRK نروژ مبتني بر رويکرد کارکردهاي رسانه لاسول و رايت 1 مهستان معصومي تاريخ دريافت :٢٠ /١٣٩٩/١ 2 افسانه مظفري 3 علي اکبر فرهنگي زهرا خرازي محمدوندي آذر٤ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٣/٢١ 5 طهمورث شيري چکيده هرچند ظهور فناوريهاي نوين در حوزه رسانه و بويژه اينترنت و شبکه هاي اجتماعي مبتني بر آن ، برخي را به باور آغازي بر پايان سلطه تلويزيون رسانده است ؛ ليکن تلويزيون کماکان با برخورداري از بالاترين ضريب نفوذ رسانه اي و محبوبيت استفاده در تمامي گروههاي سني، جايگاه مسلط خود را در تقسيم بندي رسانه ها از بعد فراواني مخاطب و قدرت انتقال پيام حفظ نموده و کماکان براي دولت ها و سياستگذاران توسعه کشوري از نقشي کليدي در هموار سازي برنامه هاي توسعه اجتماعي، سياسي، افزايش مشارکت ، اصلاجات فرهنگي و ...
در خصوص کارکردها و مالکيت تلويزيون در ايران پژوهش هاي متعددي در قالب پايان نامه و مقاله علمي انجام پذيرفته است ، ليکن در خصوص وضعيت مالکيت رسانه و کارکردهاي آن در سطح جهان و مشخصاً کشورهاي توسعه يافته منجمله دو کشور تحت بررسي در اين تحقيق (کانادا/ نروژ)، پيشينه و سوابق علمي به زبان فارسي يافت نشد؛ در جستجوي به عمل آمده در منابع فارسي، دو مورد مرتبط با بخشي از اين عنوان پژوهشي ، تحت نام و مشخصات ذيل يافت گرديده است : ١) مطالعه تطبيقي شيوه هاي تأمين مالي سازمان هاي رسانه اي راديو و تلويزيون عمومي و تحت مالکيت دولتي در دنيا (صلواتيان و محسني، ١٣٩٤).