چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی رابطه سبکهای فرزند پروری والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میباشد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری در این تحقیق والدین کلیه دانش آموزان دختر دوره اول ابتدایی ناحیه یک ساری میباشد که از میان آنها بود که تعداد 368 نفر از آنها به روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل آماری از طریق آزمون همبستگی انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین شیوههای فرزندپروری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف تحقيق هدف کلي هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه سبک هاي فرزند پروري والدين با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر دوره اول ابتدايي شهرستان ساري ناحيه يک ساري در سال تحصيلي ١٤٠١-١٤٠٠ ميباشد.
سوال تحقيق سوال اصلي تحقيق آيا بين سبک هاي فرزند پروري والدين با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر دوره اول ابتدايي شهرستان ساري ناحيه يک ساري در سال تحصيلي ١٤٠١-١٤٠٠ رابطه وجود دارد ؟ پيشينه پژوهش پروين عيني(١٣٩٥) در پژوهشي تحت عنوان بررسي رابطه شيوه هاي فرزند پروري با راهبردهاي يادگيري و پيشرفت تحصيلي پايه دوم دبيرستانهاي شهر تهران ، به اين نتيجه رسيد که بين شيوه هاي فرزند پروري مقتدرانه والدين با راهبردهاي يادگيري دانش آموزان رابطه معنا دار وجود دارد ولي بين دو شيوه ديگر با راهبردهاي ياد گيري رابطه معنا دار مثبت مشاهده نشد.
رضا هاشمي و ديگران (١٣٩٢) در پژوهشي تحت عنوان بررسي رابطه شيوه هاي فرزند پروري با پيامدهاي رواني ناسازگار در شهر تهران به اين نتيجه رسيد که والدين مورد پژوهش که بيشتر از شيوه هاي سلطه گري، کنترل وابستگي زا، و غفلت استفاده کرده بودند، کودکان به ترتيب در اختلال هاي اضطراب ، افسردگي، پر تحرکي – کاستي توجه ، وابستگي و مشکلات اجتماعي نمره هاي بالاتري را نشان دادند.
جدول (١) مربوط به آزمون همبستگي رابطه بين سبک هاي فرزند پروري و پيشرفت تحصيلي (به تصویرصفحه رجوع شود)بحث و نتيجه گيري بين شيوه هاي فرزندپروري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت و مستقيم وجود دارد.