چکیده:
هدف ازنگارش مقاله حاضر، بررسی تکنیکهای مدیریت کلاس درس وروش کلاسداری معلمان در مدارس و مراکز آموزشی میباشد.
انتخاب روش صحیح مدیریت کلاس درس، تکنیکهای اداره و سازمان دهی آن، از علائم موفقیت معلم به شمار می آید. انتخاب هرگونه شیوه ی مدیریتی، به سبک تدریس و هدف های معلم بستگی دارد. معلمان با به کارگیری روش مدیریت مناسب کلاس درس خود میتوانند، در پرورش مهارتهای اجتماعی، خلاقیتها و تواناییهای دانش آموزان نقش مهمی داشته باشند و مشکلات انضباطی کمتری در کلاس خود مشاهده کنند. اداره کردن چنین محیطی، نیازمند تصمیمات آنی و اقدامات سریع و مداوم است و به مهارتهای خاص مدیریتی و گاهی تلفیق از چند روش مدیریتی نیاز دارد.
پیشرفت هر جامعهای به چگونگی کیفیت آموزش و پرورش آن جامعه بستگی دارد. آموزش و پرورش اگر راه دموکراسی و روش علمی پیش گیرد زمینه ی ایجاد جامعهای پیشرفته را مهیا میسازد. به منظور رسیدن به این دموکراسی، رعایت قانون و نظم و ایجاد نگرش مثبت در این زمینه و اعمال آن توسط افراد یک جامعه، به خصوص متو لیان امر خطیر تعلیم و تربیت، ضرورت مییابد.
عامل مدیریت کلاس از دیر باز به عنوان پیچیدهترین موضوع در بهبودکیفیت آموزش شناخته شده است. تشکیل و ادارهی کلاس از وقت گیرترین فعالیتهای حرفه ی معلمی تلقی میشود. هنگامی که بیشتر وقت کلاس صرف مشکلات انضباطی شود، به طور عملی زمان کمتری برای تدریس و یادگیری دروس باقی میماند. بعضی عقیده دارند، مدیریت کلاس درس فقط با حفظ نظم و انضباط کلاس قابل طرح است، اما مدیریت کلاس درس سخنی بس فراتر از آن است.
مقاله حاضر بر آن است تا به مفهوم مدیریت کلاس درس، تکنیکها وروش کلاسداری معلمان، اهمیت و ابعاد گوناگون آن بپردازد. ابتدا مفهوم مدیریت کلاس درس موردبررسی قرارگرفته، سپس به اهداف، اصول و مهارتهای مدیریت کلاس درس اشاره میگردد. درادامه ضرورت انضباط ومدیریت کلاس درس و روشهای آن موردبررسی قرارمی گیرد. سپس تکنیکهای موفق مدیریت کلاس بحث وتجزیه و تحلیل عوامل موثربرمدیریت کلاس درس اعم از رفتارهای معلم وفنون تدریس بیان شده و راهبردهای موفق مدیریت کلاس ذکرگردیده است و رهنمودهایی به منظور اداره صحیح واصولی کلاس درس و بهبود کیفیت آموزش درمدارس ومراکز آموزشی ارائه میگردد
خلاصه ماشینی:
معلمان با به کارگيري روش مديريت مناسب کلاس درس خود ميتوانند، در پرورش مهارت هاي اجتماعي، خلاقيت ها و تواناييهاي دانش آموزان نقش مهمي داشته باشند و مشکلات انضباطي کمتري در کلاس خود مشاهده کنند.
Classroom management methods روش مديريت مناسب کلاس درس خود ميتوانند، در پرورش مهارت هاي اجتماعي، خلاقيت ها و تواناييهاي دانش آموزان نقش مهمي داشته باشند و مشکلات انضباطي کمتري در کلاس خود مشاهده کنند.
اهميت و ضرورت مديريت و انضباط کلاس بدون شک به منظور تدريس ونيل به اهداف آموزش و پرورش ، وجود شرايطي لازم ميباشد، از جمله اين شرايط ميتوان به نظم حاکم بر کلاس به عنوان فاکتري مهم اشاره نمود، زيرا کلاسي که در آن اولين گام يادگيري (يعني نظم وانضباط و مشارکت در فعاليت و جلب توجه فعال شاگردان ) اعمال نگردد، به يقين نتايج مطلوبي نخواهد داشت .
آشنايي و آگاهي نسبت به فنون تدريس و اعمال آنها در کلاس درس توسط معلم ، باعث ميشود، وي بدون استفاده از خشونت و تنبيه بدني، کلاس را مديريت نموده و نظم را حاکم سازد، از جمله فنون تدريس مي توان موارد زير را بر شمرد: ١- تدبير منفي تدبير منفي يکي از تکنيک هاي خانواده درماني است و معلم به منظور ساکت کردن کلاس و يا جلب توجه دانش آموزان از آن استفاده مي نمايد بدين صورت که وقتي کلاس شلوغ ميشود معلم طنين شادي صداي خود را کم کرده و بغض صدايش را افزايش ميدهد و با اين روش به کلاس نظم مي بخشد.