چکیده:
هدف اصلی این مقاله توسعه مفهومی الگوی مدیریت آموزش علوم دینی با کاربرد اصول یادگیری خودگردان در مراحل آن بود. روش تحقیق آمیخته بود. در بخش کیفی از منابع در دسترس برای استخراج ویژگیهای مهارتهای یادگیریخودگردان شامل آثار 7 پژوهشگر خارجی: سیمونز، گاگلیلو، گاریسون، دهنود و همکاران، خیاط، عبدالله، گروور و میلر و فیشر و آثار صاحبنظران داخلی: شهیدمطهری، علامهطباطبایی، محمدتقیجعفری، صفاییحایری، مصباحیزدی، محمدرضابهرنگی استفاده شد. در فرایند سیستم کدنویسی استقرای علمی هفت بعد: استعدادفطری، استقلالانسانی، تعهدومسئولیتپذیری، تفکروتعقل، انگیزش و محبت، خودکنترلی، خلاقیّت و حلمسئله در مدیریتیادگیری خودگردان در ارتباط با کد محوری بدست آمد. هیچیک از منابع خارجی نظر مشترک و کامل دربارۀ همه ابعاد یادگیری خودگردان را نداشتند. هریک از منابع داخلی مرتبط با قرآن همه هفت بعد را پوشش داد. الگو در بخش کمّی با طرح پژوهشی نیمهآزمایشی پیشآزمون/پسآزمون همراه با گروه گواه در دو کلاس 28و24 دانشآموز پایهینهم دبیرستان امامرضا (ع) در قم اجرا شد. یادگیریخودگردان با پرسشنامه محقق ساخته تایید شده توسط صاحبنظران به لحاظ روایی و ضریب الفای کرونباخ 93/0 بهلحاظ پایایی سنجیده و تایید شد. دوره آموزشی14جلسه در 8 هفته با محتوای یکسان تشکیل گردید. آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تی مستقل و کوواریانس) برای تحلیل یافتهها بکار رفت. نتایج، توصیه کاربست مفاهیم علوممعارف دینی و شناسههای یادگیریخودگردان در مراحل الگویمدیریتآموزش علوم ومعارف دینی به عنوان راهبردی جدید و موثر بر تربیت و آموزش مهارت خودگردان یادگیرندگان را تایید نمود. بنابراین برای توسعه بیشتر مرز مفهومی الگوی مدیریتآموزش کاربست الگوی مدیریت یادگیری خودگردان به نقش آفرینان عرصه تعلیم و تربیت در توسعه قلمرو دانش در آموزش رشتههای علوم توصیه گردید.
The purpose of this paper was to develop of conceptual of Religious Science Education Management Model by applying the principles of self-learning in its stages. The research method was mixed. In the qualitative section, available resources were used to extract the characteristics of self-learning skills including the works of 7 foreign researchers: Simmons, Gagglilo, Garrison, Dehnood and colleagues, khayat, Abdullah, Grover, Miller and Fisher, and internal works: Motahari, Allameh Tabatabaei, Mohammad Taghi Jafari, Safai Hairi, Mesbah Yazdi, Mohammad Reza Behrangi. In the process of coding system, scientific derivation of seven dimensions: talent of thought, human autonomy, commitment and responsibility, thinking and reasoning, motivation and affection, self-control, creativity and problem solving in management of autonomous self learning were obtained as axis code. None of the external sources shared a complete and common opinion on all dimensions of self-awareness. Each of the internal sources related to the Qur'an covered all seven dimensions.The model was carried out in a quantitative section with a semi-experimental pre-test/post-test research project with the control group in two classes of 28th and 24th grade students of Imam Reza High School in Qom. Self- learning was measured by a researcher-made questionnaire approved by experts in terms of validity and Cranbach's 0.937 alfa coefficient.The training course of 14 sessions was held in 8 weeks with the same content. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (independent T and covariance) were used to analyze the findings.The results confirmed the recommendation of using concepts of religious sciences and self-learning features in the stages of the model of teaching religious education as a new and effective strategy on educating and learning the self-governing skills of students.Therefore, in order to further develop the conceptual boundary of the educationg management model, application of self-governing learning management model was recommended to the role-makers in the field of education in the development of knowledge and education in the sciences branches.
خلاصه ماشینی:
Saeed٦٣ دريافت مقاله : ١٤٠٠/١١/٢٤ پذيرش مقاله : ١٤٠١/٠٣/١٠ ٢٧٣ pment of conceptual of Religious Science Education Management by applying the principles of self-learning in its stages Model Case study: 9th grade students of Imam Reza High School in Qom *Saeed Seydi, , PhD student in Educational Management, Department of Educational Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
In the qualitative section, available resources were used to extract the characteristics of self-learning skills including the works of 7 foreign researchers: Simmons, Gagglilo, Garrison, Dehnood and colleagues, khayat, Abdullah, Grover, Miller and Fisher, and internal works: Motahari, Allameh Tabatabaei, Mohammad Taghi Jafari, Safai Hairi, Mesbah Yazdi, Mohammad Reza Behrangi.
آموزش شناسه هاي تعليم و تربيت اساسي از جمله تقويت روح بررسي و تتبع و تحقيق و ابتکار در تمام زمينه هاي علمي و فني، فرهنگي و اسلامي کسب مهارت تصميم گيري، تفکر و تأمل ، مهارت درک فراشناخت ، استقلال در مطالعه ي فردي و گروهي، تحولي در آموزش و پرورش به حساب ميآيد که تحقق آن در گرو داشتن الگويي مناسب در مديريت آموزشي و معلمان حرفه اي است که در حکم راني سازمان ديگري که متناسب با اين نياز به تحول هدايت شود و عمل کند ميباشد (٢٠٠٣ ,Behrangi).
Survey the effect of teaching science using the Education Management Model on guidance schools 3th grade students' self-directed learning.
The Instructional and Nurturing Effect through Managing self–Directing Education Model in Religious Sciences on Student’s Self-Directed Learning and Academic Achievement.