چکیده:
هدف از تحقیق پیش رو بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی در ایام کرونا می باشد. این تحقیق به
صورت مطالعه کتابخانه ای است. کرونا منجر شد که آموزش از روش سنتی به روش الکترونیک تغییر
شکل دهد. با ظهور روش تدریس در آموزش و پرورش، معلمان با چالش های جدیدوجدی روبرو شدند.
در آموزش مجازی یکی از هدف های عالی نظام تعلیم و تربیت، افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان و
رشد علمی و فرهنگی آنان میباشد. باتوجه به اهمیت موضوع در این مقاله اشاره ای کوتاه به معایب و
مزایای این روش پرداخته شده که به شرح ذیل میباشد. مهم ترین چالش هایی که بر سر راه آموزش
مجازی در ایران وجود دارد عبارتند از: کمبود زیر ساخت های فنی و مخابراتی، نیاز مخاطبان به سواد رایانه
ای، لزوم تهیه محتوای الکترونیکی، محدود بودن مدرسان راغب به کار در این حیطه، لزوم سرمایه گذاری
در زمینه فناوری اطلاعات، نبود نیروی انسانی آموزش دیده و مناسب و... میباشد. در کنار این موانع،
مزایایی هم می توان برای این روش نوبنیاد نام برد که از جمله صرفه جویی در زمان و وقت، سهولت
دسترسی به منابع و..
خلاصه ماشینی:
22 آموزش مجازي در زمان کرونا در ايام شيوع بيماري کرونا اهميت آموزش مجازي و فراهم کردن زير ساخت هاي لازم براي توسعه فرصت آموزش ازراه دور و آموزش مجازي دوچندان از قبل شده است ، و گوشي هوشمند در دسترسترين وسيله در بين معلمان و دانش آموزان ميباشد، اتصال به اينترنت با استفاده از گوشي هوشمند براي جستجوي اطلاعات و تمرينات درسي و نيز استفاده ازشبکه ها ي اجتماعي بيشترين ميزان استفاده را در ميان معلمان و دانش آموزان داراست ؛ ناگفته نماند نرم افزارهايي وجود دارند که امکان تدريس آنلاين يا مدرسه آنلاين يا همان کلاسهاي مجازي را فراهم ميکنند برخي از اين نرم افزارها رايگان و برخي ديگر مستلزم پرداخت هزينه هستند که ميتوان با استفاده از آنها تدريس يک درس را طراحي کرد (تسنيم ، ١٣٩٨) با توجه به شيوع ويروس کرونا و عدم برگذاري کلاسهاي حضوري و فيزيکي در مدارس ، آموزش مجازي با داشتن امکانات ارتباطي کافي و با اتصال به شبکه هاي ملي و جهاني، ارتباط معلم و دانش آموزرا با يک ديگر و دسترسي آنان را به منابع عظيم علمي و محتواي آموزشي فراهم ميکند.
به طور کلي، هدف از آموزش الکترونيکي يا مجازي، فراهم نمودن امکان دسترسي يکسان ، رايگان و جست و جو پذير در دوره هاي درسي و ايجاد فضاي آموزشي يکنواخت براي اقشار مختلف در هر نقطه و بهينه سازي شيوه هاي ارايه مطالب درسي به منظور يادگيري عميق تر است (بني سي، ملائيان و پيکري فر، ١٣٨٨).