چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی تعهدات عاطفی در تاثیر رهبری اصیل بر عملکرد
فردی کارکنان بخش ستادی آموزش و پرورش استان گیلان میباشد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و
از نوع توصیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق کارکنان ستادی سازمان آموزش و پرورش استان گیلان
هستند که به روش نمونه گیری خوشه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد ٢٢١ نفر به عنوان نمونه انتخاب
شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل سازی معادلات
ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی توسط نرم افزار آماری Smart PLS3 استفاده شد.
یافته های تحقیق نشان داد که رهبری اصیل بر تعهد عاطفی و عملکرد فردی کارکنان سازمان آموزش و
پرورش استان گیلان تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق نشان داد که رهبري اصيل بر تعهد عاطفي و عملکرد فردي کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان گيلان تاثير معناداري دارد.
با در نظر گرفتن اين موضوع که نقش رهبران اصيل به عنوان رهبراني که با ارائه شفاف اطلاعات در حوزه کاريشان و ارتباط صحيح با کارکنان در زمينه دسترسي به اطلاعات و ايجاد جو ميتني بر اعتماد در سازمان هاي امروزي به خوبي ثابت شده است و با توجه به نقش و اهميت جايگاه آموزش و پرورش و نيروي انساني فعال در اين بخش ، پژوهش حاضر در پي تبيين تأثير رهبري اصيل بر عماکرد فردي کارکنان با در نظر گرفتن نقش ميانجي تعهد عاطفي و نقش تعديلگر ويژگيهاي شغلي ميباشد.
در حقيقت سوال اصلي پژوهش حاضر اين است که : آيا رهبري اصيل بر عملکرد فردي کارکنان بخش ستادي آموزش و پرورش استان گيلان با در نظر گرفتن نقش ميانجي تعهدات عاطفي تأثير گذار است ؟ (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل (١).
Wong et al 104 بدست آمده خارج از دامنه ي ١/٩٦+ و ١/٩٦- قرار دارد، در نتيجه با حداقل ٩٥ درصد اطمينان ميتوان پذيرفت : نتايج اين فرضيه ، با نتايج پژوهش مرادي مقدم و همکاران (١٣٩٧)، خان زاده و هدايت زاده (١٣٩٦)، محمدي معتمد (١٣٩٥)، ناوي و همکاران (١٣٩٥)، الماسي و همکاران (١٣٩٥)، يوسفي و همکاران (١٣٩٤)، ريبيرو و همکاران (٢٠١٨)، ليو و همکاران (٢٠١٨)، ماليک (٢٠١٨)، جيانگ و همکاران (٢٠١٧)، سمدو و همکاران (٢٠١٦)، گاتلينگ و همکاران (٢٠١٦)، وونگ و همکاران (٢٠٠٩) همراستا ميباشد.