چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ارایه مدلی برای ارزیابی سامانهها و فروشگاههای اینترنتی است. بخش عمده خریدهای روزمره جامعه در شرایط فعلی از طریق این سامانهها انجام میشود، ارائه مدل ارزیابی سامانهها و فروشگاههای اینترنتی بر اساس مدل دلون و مک لین در راستای رونق بازار کسبوکار و فضای رقابتی میان سامانهها و فروشگاههای اینترنتی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر رویکرد از نوع کمی و کیفی (آمیخته)، تحقیقات توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش از دو روش مطالعه کتابخانهای و تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. در ابتدا با روش کتابخانهای به مطالعه متون مربوط به ارزیابی وبگاههای فروشگاههای اینترنتی و مدلهای استفاده شده برای آنها؛ و سپس، با تحلیل محتوای کیفی، به استخراج معیارهای موجود در وبگاههای فروشگاههای اینترنتی و دستهبندی موضوعی معیارهای به دست آمده پرداخته شد؛ در نهایت، با ابعاد اصلی مدل دلون و مک لین انطباق داده شد. برای تایید روایی مدل ارزیابی از روش اعتبارسنجی روایی محتوایی لاوشی و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. ارایه مدل ارزیابی سامانهها و فروشگاههای اینترنتی با توجه به ابعاد اصلی پنج گانه مدل دلون و مک لین در ۴۴ معیار مناسب برای ارزیابی سامانهها و فروشگاههای اینترنتی نمایان گردید. در بعد کیفیت سامانه ۷ معیار، کیفیت اطلاعات ۱۱ معیار، کیفیت خدمات ۱۸ معیار، استفاده و رضایت کاربر۶ معیار و تاثیرات فردی ۲ معیار ارائه و تایید گردید. با توجه به اینکه در ایران ایجاد و استفاده از فروشگاههای اینترنتی هنوز موضوعی نوپاست و خریدهای اینترنتی از طریق وبگاه فروشگاههای اینترنتی دائم در حال گسترش است، ارایه مدل ارزیابی سامانهها و فروشگاههای اینترنتی برای بهبود ارائه خدمات و رونق کسبوکار اینترنتی ضروری خواهد بود. لذا بهکارگیری تمامی معیارهای مناسب و مورد پذیرش قرارگرفته شده در مدل این پژوهش، بسیار حایز اهمیت است. آنچه که در نگاه کلی و با مرور معیارهای به دست آمده به نظر میرسد، در کنار اطمینانبخشی از اعتبار فروشگاه اینترنتی به منظور خرید از آن، توجه به رابط کاربری و سامانه مدیریت ارتباط با مشتری بسیار حایز اهمیت است. بسیاری از معیارها نظیر وجود ابزار جستجو، دستهبندی مناسب کالاها در راستای سادهتر کردن ارتباط مشتری با سامانه و فروشگاه اینترنتی است و به طور غیرمستقیم بر موضوع اهمیت رابط کاربری دلالت دارد.
At present, most of the daily shopping of people is done through systems and online stores; therefore, providing a model for evaluating systems and online stores in order to boost the business market and the competitive environment between systems and online stores will be very important. The main purpose of this study is to provide a model for evaluating these systems. Initially, resources related to the evaluation of online store websites and the models used for them were collected and reviewed; then, using qualitative content analysis, the concepts available in online store websites were extracted and categorized into thematic items; finally, the obtained themes were adapted to the main dimensions of Delon and McLean model. Lavshi content validity method was used to confirm the validity of the evaluation model and Cronbach's alpha coefficient was used for reliability. According to the five main dimensions of Delon and McLean model, the evaluation model of systems and online stores was presented in 44 appropriate items. In terms of system quality, 7 items, information quality, 11 items, service quality, 18 items, user use and satisfaction, 6 items, and personal effects, 2 items were approved. Given that the creation and use of online stores in Iran is still young and online shopping through the website of online stores is constantly expanding, the items obtained in this study in the form of Delon and McLain model are among the key indicators. Are considered necessary to improve service delivery and business prosperity and need to be considered by designers and their stakeholders; Therefore, it is very important to use all the appropriate and accepted items in the model of this research. In general, by reviewing the obtained items, it seems that in addition to ensuring the credibility of the online store to buy from it, it is very important to pay attention to the user interface and customer relationship management system; In addition, many items such as the existence of search tools, proper categorization of goods in order to facilitate customer interaction with the system and the online store indirectly indicate the importance of the user interface.