چکیده:
امروزه فناوری نوین مالی بانکی یا فین تک با توجه به گستردگی استفاده از اینترنت و فناوری اطلاعات اهمیت زیادی در دنیا دارد پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پذیرش فناوریهای نوین مالی و بانکی انجام گردیده است. این مطالعه در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان توسط نمونهگیری قضاوتی و سطح اشباع به عنوان نمونه آماری و انجام مصاحبه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل مصاحبهها توسط روش تحلیل محتوا انجام گردید و مقولههای مدل پذیرش فناوریهای نوین مالی و بانکی شناسایی شدند. بدین ترتیب تعداد 77 مقوله فرعی، 16 مقوله اصلی و تعداد 10 سند نهایی از تحلیل بخش کیفی حاصل گردید. در بخش کمی، پرسشنامهای از مقولههای شناسایی شده طراحی گردید و در اختیار 384 نفر از مشتریان بانکها و موسسات مالی که توسط فرمول کوکران انتخاب شدند قرار گرفت. مقولههای شناسایی شده توسط روش آنتروپی شانون، وزندهی و اولویت بندی شدند تا مهمترین مقولهها برای پذیرش فناوریهای نوین مالی و بانکی مشخص گردند. نتایج نشان داد که زیرمقولههای راهبردهای سازمانی با وزن 0231/0، ایجاد سرعت در پذیرش نوآوری با وزن 0222/0 و سرمایه گذاری و چالشها با وزن 0222/0 بالاترین اهمیت را در میان سایر زیرمقولههای شناسایی شده دارا میباشند.
Today, new banking financial technology is very important in the world due to the widespread use of the Internet and information technology. The present study was conducted with the aim of presenting a model for accepting new financial and banking technologies. This study was performed in two parts: qualitative and quantitative. In the qualitative section, 15 experts were selected by judgmental sampling and saturation level as a statistical sample and interview. The interviews were analyzed by content analysis method and the categories of the model of acceptance of new financial and banking technologies were identified. Thus, 77 sub-categories, 16 main categories and 10 final documents were obtained from qualitative section analysis. In the quantitative part, a questionnaire of the identified categories was designed and given to 384 customers of banks and financial institutions selected by the Cochran's formula. The categories identified by Shannon entropy method were weighted and prioritized to identify the most important categories for the adoption of new financial and banking technologies. The results showed that the indicators of organizational strategies with a weight of 0.0231, creating speed in accepting innovation with a weight of 0.0222 and investment and challenges with a weight of 0.0222 are the most important among the other identified indicators.
خلاصه ماشینی:
بنابراين مدل هاي پذيرش فناوريهاي نوين توسط ادبيات پژوهش مورد بررسي قرار گرفته که علاوه بر سهولت استفاده ، مفيد بودن و قصد استفاده را براي فناوري نشان ميدهند [١٩].
همچنين با توجه به مباني نظري پژوهش و بررسي مدل هاي مختلف پذيرش فناوري در خارج از کشور، لازم است مدلي براي پذيرش فناوري توسط مشتريان بانک ها و مؤسسات مالي براي داخل کشور ارائه شود تا بتوان فناوري نوين را در بخش مالي بانکي کشور پياده سازي نمود.
خدمات فناوري مالي، خدمات و 1 Financial Technology 2 Telex 3 Startup 4 Karakara & Osabuohien 5 Mushtaq 6 Tchamyou تجارب مشتري بهتري را براي مشتريان بانک ها به ارمغان ميآورد که ميتواند جبران کننده ضعف هاي تجارت بانکي باشند و به اين ترتيب نيازهاي مشتريان را مرتفع سازند.
بر اساس ادبيات ارائه شده ، اين پژوهش به دنبال اين است که پذيرش فناوري نوين در مالي و بانکي توسط مشتريان تحت تأثير چه عوامليقرار دارد؟ و در صورت اهميت عوامل خاصي چگونه ميتوان فناوري را در بخش مالي و بانکي در ميان مشتريان معرفي و بکار برد؟ 1 Rodrigues 2 Masinge ٣.
همچنين براي اين امر لازم است در بخش فناوري اطلاعات سرمايه گذاريهاي لازم را بانک ها و مؤسسات مالي انجام دهند تا زيرساخت هاي استفاده از فناوريهاي نوين در بانک و مؤسسات مالي فراهم شده و مشتريان بانک ها به سرعت هر چه بيشتر فناوري نوين را در خدمات مالي بانکي مورد پذيرش قرار دهند.
Adoption intention of fintech services for bank users: An empirical examination with an extended technology acceptance model.