چکیده:
تحول جامعه از حالتی ساده و ابتدایی به وضعی پیچیده، مشکلاتی را برای انسان به وجود آورده است که
پیشگیری و حل آنها، لزوم بهـره گیری از راهنمایی و مشاوره را ضرورت میبخشد. راهنمایی و مشـاوره
انـواع مختلفـی از جملـه تحصـیلی، شـغلی، خـانوادگی، ازدواج و... دارد. خدمات انجام شده، از طریق
راهنمایی تحصیلی، وسیله تسهیل کننده ای در آموزش و پرورش محسـوب مـیشـوند کـه بـدان وسـیله
دانش آموزان را یاری میدهند تا موانع یادگیری را از سر راه بردارد و سریع تر به اهداف تعیین شده برسـد.
فراینـد راهنمـایی و مشـاوره و خدمات روان شناختی در طول حیات خود در نظام آموزش و پرورش کشور
ما، فراز و نشیب های فراوانی را طی نموده است. این پژوهش از طریق روش توصیفی و با استفاده از منابع
کتابخانه ای و با هدف بررسـی نقـش مشـاوره در پیشـرفت تحصـیلی دانش آموزان صورت گرفته و به
دنبال آن است که تاثیر مشاوره را در هریک از دوره های تحصیلی مورد بررسی قرار دهد و بـر ضـرورت
وجود واحد مشاوره در مدارس ابتدایی تاکید میکند. پس از آنکه تاثیر مشاوره را در بهداشت روانی دانش
آموزان مـورد بررسـی قـرار مـیدهد به چالش های پیش روی مشاوره در کشور میپردازد و در پایان
راهکارها و پیشنهاداتی را در راستای ارائه بهتر خـدمات راهنمـایی و مشاوره در مدارس به مشاوران ارائه
میدهد.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش از طريق روش توصيفي و با استفاده از منابع کتابخانه اي و با هدف بررسـي نقـش مشـاوره در پيشـرفت تحصـيلي دانش آموزان صورت گرفته و به دنبال آن است که تاثير مشاوره را در هريک از دوره هاي تحصيلي مورد بررسي قرار دهد و بـر ضـرورت وجود واحد مشاوره در مدارس ابتدايي تاکيد ميکند.
يافته هاي تحقيقات متعـدد نـشان داده است ، پيــشرفت تحصيلي نه تنها از ســاختارهاي دانــش و فراينــدهاي پــردازش اطلاعــات تأثير ميپذيرد بلکــه بــه عوامــل تحصيلي از جمله مهارتها، نگرشها نيــز مربــوط ميشود (بــسانت ، ٢٠١٥) به همين جهت در اين مقاله پس از اشاره به نقش مشاوران در تامين بهداشت رواني دانش آموزان سعي شده است تا ضرورت حضور دائمي واحد مشاوره در مدارس ابتدايي مشخص شود.
در کنفرانس هاي سال ١٣٣٧ که در آبادان و مشهد 312 تشکيل شد، ايجاد برنامه راهنمايي در آموزش و پرورش به منظور کمک به دانش آموزان براي انتخاب رشته تحصيلي و اشتغال آتي آنان ضروري شناخته شد.
آموزش مهارتهاي تحصيلي يکي از وظايف مهم مشاوران است ، که اين مهم را ميتوان به دو صورت راهنمايي و مشاوره فردي و گروهي به دانش آموزان آموزش داد تا بتوانند، به نحو احسن در زندگي تحصيلي خود استفاده کنند .
عدم علاقۀ تعدادي از مشاوران به کار مشاوره ، عدم شناخت مدير و همکاران مدرسه از نقش و اهميت مشاور، نبود ابزار کار مشاوره ، عدم وجود ارزشيابي و ارزيابي از عملکرد مشاوران و عدم تشويق مشاوران خلاق و فعال از جمله مهمترين چالش هاي دورن سازماني مشاوران ميباشد (نظري، ١٣٩٨) در سالهاي اخير، تحقيقات تعيين کنندة در تعليم و تربيت شده است که هر چند به ابعاد غير درسي پرداخته ، در عمل تاثير شگرف بر پيشرفت تحصيلي و رشد همه جانبۀ شخصيت دانش آموزان داشته است .