چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین تاثیر روشهای ذهن آگاهی بر خودکارآمدی معلمان پایه پنجم شاغل در
منطقه ١٤ آموزش و پرورش شهر تهران در سال ١٤٠١-١٤٠٠ بود. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی از
نوع طرح همبستگی (تحلیل واریانس) بود. شیوه نمونهگیری پژوهش، تصادفی جهت انتخاب اعضای
گروههای کنترل و آزمایش بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه ٩٤ نفری در نظر گرفته شد.
جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامههای سنجش ذهن آگاهی و خودکارآمدی استفاده شد. جهت تحلیل
دادهها از آمار توصیفی (فراوانی درصد، میانگین، نمودار) و آمار استنباطی (آزمون لون و آزمون تحلیل
واریانس (آنوا)) بهره گرفته شد. نتایج حاصل نشان داد که روشهای ذهن آگاهی بر خودکارآمدی معلمان
پایه پنجم تاثیر مثبت دارد، روشهای ذهن آگاهی بر میل به آغازگری رفتار معلمان پایه پنجم تاثیر مثبت
دارد، روشهای ذهن آگاهی بر میل به گسترش تلاش برای کامل کردن تکلیف معلمان پایه پنجم تاثیر
مثبت دارد، روشهای ذهن آگاهی بر مقاومت در رویارویی با موانع معلمان پایه پنجم تاثیر مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
تأثير روش هاي ذهن آگاهي بر خودکارآمدي معلمان محمدحسين غفاري دانش آموخته مديريت آموزشي، کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب ، ايران چکيده هدف از اين پژوهش تعيين پايه پنجم شاغل در منطقه ١٤ آموزش و پرورش شهر تهران در سال ١٤٠١-١٤٠٠ بود.
جدول ٦؛ آزمون تحليل واريانس آنوا (فرضيه اصلي) (به تصویر صفحه رجوع شود) به جدول بالا مقدار سطح معناداري متغير خودکارآمدي در پس آزمون کمتر از ٠/٠٥ است که نشان دهنده وجود معناداري است همچنين مقايسه مقدار اثر اين متغير در پيش آزمون و پس آزمون نشان دهنده تأثير مثبت و البته بسيار روش هاي ذهن آگاهي بر خودکارآمدي معلمان است .
بررسي فرضيه فرعي اول : روش هاي ذهن آگاهي بر خودکارآمدي (ميل به آغازگري رفتار) معلمان پايه پنجم تأثير دارد.
بررسي فرضيه فرعي دوم : روش هاي ذهن آگاهي بر خودکارآمدي (ميل به گسترش تلاش براي کامل کردن تکليف ) معلمان پايه پنجم تأثير دارد.
تحليل فرضيه فرعي اول : روش هاي ذهن آگاهي بر خودکارآمدي (ميل به آغازگري رفتار) معلمان پايه پنجم تأثير دارد.
تحليل فرضيه فرعي دوم : روش هاي ذهن آگاهي بر خودکارآمدي (ميل به گسترش تلاش براي کامل کردن تکليف ) معلمان پايه پنجم تأثير دارد.
با مطالعه يافته هاي آمارهاي توصيفي و استنباطي ميتوان به اين نتيجه دست يافت که روش هاي ذهن آگاهي بر ميل به گسترش تلاش براي کامل کردن تکليف معلمان تأثير مثبت و افزايشي داشته است .
تحليل فرضيه فرعي سوم : روش هاي ذهن آگاهي بر خودکارآمدي (مقاومت در رويارويي با موانع ) معلمان پايه پنجم تأثير دارد.