چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان از میزان کارآمدی درس کارورزی در افزایش توان حرفهای دانشجومعلمان بود. پژوهش از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی اجرا شد. اطلاعات مصاحبههای نیمهساختارمند گردآوری شد. بر این اساس، از بین فارغالتحصیلان سالهای 1398 و 1399 کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، 20 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. تحلیل مصاحبهها، با الگوی هفت مرحلهای کلایزی (1978) و سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافتهها در 5 بعد: «محتوای برنامة درسی کارورزی، توسعة دانشها و مهارتهای حرفهای»، «تقویت سواد دیجیتالی»، «تقویت اخلاق حرفهای» و «تقویت ساختار سازمانی » نشان دادکارورزی توان حرفهای دانشجومعلمان را با مشارکت و تعامل فعال بین مدارس و دانشگاه، همکاری اساتید و معلمان راهنمای مجرب، فعالیت دانشجومعلمان در مدرسه و کلاس، تقویت سواد رسانهای و فناوری اطلاعات، کسب دانشها و مهارتهای علمی و پژوهشی مورد نیاز معلمی، کسب فضائل اخلاقی افزایش داده و به تدریج آنان را برای ورود به عرصه معلمی در مدرسه تقویت میکند.
The main purpose of this study was to investigate the perspective of Teacher Training University graduates on the effectiveness of internships in increasing the professional potential of students and teachers. To this aim, qualitative research was conducted using phenomenological method and the data were collected using semi-structured interviews. Accordingly, among the graduates of Teacher Training University in 2019 and 2020, 20 people were purposefully selected. The interviews were analyzed using the seven-step Colaizzi (1978) model and three stages of open, axial, and selective coding. The findings were extracted in 162 indicators, 23 components and 5 dimensions: "Internship curriculum content, development of professional knowledge and skills", "Strengthening digital literacy", "Strengthening professional ethics" and "Strengthening organizational structure". The results showed that internships increase the professional potential of student-teachers with active participation and interaction between schools and universities, cooperation of experienced professors and teachers, student-teacher activity in school and classroom, strengthening media literacy and information technology literacy, acquiring knowledge and scientific and research skills required by teachers. It also improves aquisition of moral virtues, ideation, readiness to teach and gradually strengthens and develops thematic knowledge, knowledge of educational practice and knowledge of thematic educational practice of student-teachers to enter the field of teaching in school.Findings were extracted in 162 indicators, 23 components and 5 dimensions: "Internship curriculum content, development of professional knowledge and skills", "Strengthening digital literacy", "Strengthening professional ethics" and "Strengthening organizational structure".The results showed that internships increase the professional potential of student-teachers with active participation and interaction between schools and universities, cooperation of experienced professors and teachers, student-teacher activity in school and classroom, strengthening media literacy and information technology literacy, acquiring knowledge and scientific and research skills required by teachers. Acquisition of moral virtues, ideation, readiness to teach and gradually strengthens and develops thematic knowledge, knowledge of educational practice and knowledge of thematic educational practice of student-teachers to enter the field of teaching in school.
خلاصه ماشینی:
Choi,Goh. Adam&Tan 2.
١ ،٦، ،١٤ تقويت روحيه پرسشگري، مطالعه و تحليل ١٦، ١٨، ٢٠ موقعيت ، مشاهده و روايت نگاري با راهنمايي استادراهنما، کنش پژوهي و تحليل خود، بهره مندي کسب مهارت هاي از تخصص علمي و پژوهشي برخي از استادان پژوهشي مجرب ، برگزاري نشست ها، سمينارها و جلسات آموزشي استاد و معلم راهنما با دانشجويان در طول فرآيند کارورزي ٣ ،٧، ،١١ به اشتراکگذاري عملکرد هنگام اجراي واحد اشتراکگذاري تجارب ١٥، ١٧، ١٩ يادگيري، استدلال کلامي در هنگام ارائه عملکرد، يادگيري و کنش همتاسنجي و نقد عملکرد همتايان ، مقايسه عملکرد متقابل خود با عملکرد همتايان ، خود تحليلي گروهي، مصاحبه کد باز (شاخص ) کد محوري(مؤلفه ) کد انتخابي شوندگان ٢ ،٩، ،١١ نوآوري در تدريس و توسعه حرفه اي معلمي، خلق ١٣، ١٧، ٢٠ روش هاي بديل ، بررسي روش ها و ايده هاي چندگانه ، تلفيق بازي و آموزش ، استفاده از روش - هاي فعال تدريس ، تقويت روحيه تفکر انتقادي، شور و اشتياق نوآورانه در تدريس ، ايجاد محيط ايده پروري و تفکر يادگيري فعال و نوآور در کلاس درس ، پژوهشگر نوآورانه و يادگيرنده مادام العمر بودن ، تجربه اقدام پژوهي و به تدريس کنش پژوهي فردي، تأمل بر اقدامات انجام شده و تقويت من حرفه اي، تجربه درس پژوهي و تدريس مستقل ، تأمل بر تدريس و تبادل ايده با معلمان ، درک رابطه ميان نظر و عمل .