چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه مشارکت و وفاداری مشتری با در نظر گرفتن نقش تعلق و اعتماد
مشتری به برند صورت پذیرفت . روش تحقیق حاضر از نظر هدف ، کاربردی؛ از نظر شیوه گردآوری
داده ها، میدانی و مبتنی بر مطالعه کتابخانه ای و نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی
آماری، مشتریان بیمه های عمر میباشند، که تعداد آنها نامحدود است . تعداد نمونه ی آماری طبق جدول
مورگان به علت نامحدود بودن جامعه آماری؛ ٣٨٤ نفر برآورد شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده
انجام شد. ابزار گردآوری داده های تحقیق نیز پرسشنامه میباشد. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق نیز
از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد بین مشارکت و وفاداری مشتری با در نظر
گرفتن نقش تعلق و اعتماد مشتری به برند رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین مشارکت و وفاداری
مشتری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (٠. ٤١٦). بین مشارکت و اعتماد برند رابطه مثبت و معنادار وجود
دارد (٠. ٦٤٠+). بین مشارکت و تعلق برند رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (٠. ٥٧٢). بین تعلق به برند و
وفاداری مشتری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (٠. ٠٤٦). بین اعتماد به برند و وفاداری مشتری رابطه
مثبت و معنادار وجود دارد (٠. ٣٠٨). همچنین نتایج نشان داد مشارکت مشتری از طریق نقش میانجیگری
تعلق برند، وفاداری مشتری را به میزان ٠. ٠٢٦ تعدیل میکند. تاثیر کل میانجیگری متغیر تعلق برند به میزان
٠. ٠٨٤ است . مشارکت مشتری از طریق نقش میانجیگری اعتماد مشتری به برند، وفاداری مشتری را به
میزان ٠. ١٩٧ تعدیل میکند. تاثیر کل میانجیگری متغیر اعتماد مشتری به برند به میزان ٠. ٥١٨ است .
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق نشان داد بين مشارکت و وفاداري مشتري با در نظر گرفتن نقش تعلق و اعتماد مشتري به برند رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
لذا مسئله اصلي که در اين پژوهش با آن ميپردازيم اين است که چه رابطه اي بين مشارکت و وفاداري مشتري با در نظر گرفتن نقش تعلق و اعتماد مشتري به برند وجود دارد؟ 124 پيشينه پژوهشي آقاخانبابايي، (١٣٩٩) در مقاله خود به تعيين تاثير تعامل مشتري با برند بر وفاداري به برند و قصد خريد مجدد مشتريان پرداخته است که روابط آن ها مبتني بر نقش ميانجي متغيرهاي ذيل تبيين شده است : مشارکت مشتري، ارزش مشتري، رضايت مشتري، تعهد مشتري و رضايت از برند.
نمونه هاي اين مطالعه با استفاده از فرمول کوکران تعداد ٣٨٤ مورد تعيين گرديد (که بااحتساب ريزش پرسشنامه با توزيع ٤٠٠ پرسشنامه در نهايت تعداد ٣٨٦ پرسشنامه قابل قبول گردآوري گرديد) به منظور سنجش متغيرهاي پژوهش از پرسشنامه هاي استاندارد با روايي و پايايي تاييد شده بهره گرفته شد نتايج مدل سازي معادلات ساختاري مبتني بر روش PLS مويد آن بود که مجموعه عوامل در نظر گرفته در مدل نظري اين مطالعه ميتوانند وفاداري مشتري به برند و قصد خريد مجدد مشتري را به ترتيب به ميزان ٨/٧١ و ٨١ درصد تبيين نمايند.
تا جايي که ميدانيم ، اين تحقيق اولين تلاش براي بررسي ارتباطات ميان مشارکت مشتري، تعلق به برند، اعتماد مشتري و وفاداري به برند در موقعيت رسانه هاي اجتماعي گردشگري ميباشد.
بحث نتيجه گيري بين مشارکت و وفاداري مشتري با در نظر گرفتن نقش تعلق و اعتماد مشتري به برند رابطه وجود دارد.