چکیده:
در این مقاله، بررسی برنامه درسی اقتصاد (استانداردها و کتاب های درسی) را در کشورهای اروپا و به ویژه
ایالات متحده از منظر نگاه صرفا اقتصادی به ماهیت انسان مرور میکنیم تا بفهمیم تا چه حد یک برنامه
درسی چارچوب بندی شده توسط نظریه اقتصادی نئوکلاسیک با ماموریت مدنی مطالعات اجتماعی
سازگار است؟ استدلال میکنیم که محققان منتقد برنامه درسی نئوکلاسیک در ایالات متحده آن را به
غیرواقعی بودن و غیرشخصی بودن آن متهم کردهاند و این دو ویژگی با رسالت مدنی مطالعات اجتماعی
در تضاد هستند.
خلاصه ماشینی:
رابرت سولو، اقتصاددان برنده جايزه نوبل (٢٠٠٣) هدفي را براي آموزش اقتصاد بيان کرد که به طور قطعي از نظر سياسي فراگير است ، و بيان کرد که هدف از آموزش اقتصاد اين است که «افرادي را پرورش دهد که قادر باشند به مسائل سياست ، اقتصادي نگاه کنند و متوجه شوند که واقعا در زيرلايه هاي اجتماعي چه چيزي را دنبال ميکنند «مطالعات اجتماعي» اگرچه يک رشته مورد مناقشه است ، به طور کلي شامل چهار حوزه موضوعي اصلي است : تاريخ ، مدني، جغرافيا و اقتصاد.
با اين حال ، برخي از اقتصاددانان و مربيان مطالعات اجتماعي در مورد توانايي تنظيم يک برنامه درسي اقتصادي براي انجام اين مأموريت مدني به دليل نظريه نئوکلاسيکي که زيربناي آن است ، ترديد کرده اند (گانز، ٢٠١٥؛ کينگ و فينلي، ٢٠١٥؛ مارگلين ، ٢٠١٢؛ ميلر، ١٩٩٣; هوشيار، ٢٠١٧).
محققان پيشنهاد ميکنند که دانش آموزان ديدگاه جامعي از اقتصاد دريافت نميکنند، بلکه ديدگاهي را دريافت ميکنند که از نظر ايدئولوژيک حاکميتي غالب است و به طور همزمان در کتاب هاي درسي به عنوان بينظير و بدون شبهه ارائه ميشود (هلبرن ، ١٩٩٧؛ ميلر، ١٩٩٣؛ رابرتز و مک کلاسکي ، ٢٠١٢؛ شانکس ، ٢٠١٨).
اين نشان دهنده قدرت و نفوذ کتاب هاي درسي است و همچنين توانايي شهروندان را براي تصميم گيري آگاهانه مورد ترديد قرار ميدهد.
__ Buckles, S, Watts, M (1998) National standards in economics, history, social studies civics and geography: Complementarities, competition or peaceful existence?
__ Giecek, TS (2007) Teaching Economics as If People Mattered: A Curriculum Guide for the New Economy.