چکیده:
هدف
هدف این پژوهش، تعیین میزان تاثیر ابعاد فردی و سازمانی بر ایجاد مقاومت در برابر فرایند تغییر برنامه ریزی شده با توجه به نقش آموخته زدایی و چسبندگی دانش در طرح تجمیع کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد بود.
روش
این پژوهش از نوع کاربردی است که با شیوه پیمایشی و رویکرد ترکیبی در گردآوری داده ها و بر پایه مطالعه موردی انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را سه گروه تشکیل دادند؛ کتابداران (40 نفر)، مدیران میانی (11 نفر) و مدیران ارشد (5 نفر) کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد. ابزارهای گردآوری داده ها از این سه گروه شامل پرسشنامه، بحث گروهی متمرکز و مصاحبه به تفکیک سه مرحله انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد بود.
یافته ها
در دو مرحله انجمادزدایی و اجرای تغییر، در بعد فردی، نیروهای پیش برنده بیش از نیروهای بازدارنده بود اما در بعد سازمانی، نیروهای بازدارنده بر نیروهای پیش برنده غلبه داشتند. برآیند کلی نیروهای این دو مرحله، منفی و نشان دهنده غلبه نیروهای بازدارنده در زمان پیش از تجمیع و هنگام اجرای آن است. افزون بر آن، مشخص شد که در مرحله انجماد مجدد، در هر دو بعد فردی و سازمانی، نیروهای پیش برنده بیش از نیروهای بازدارنده بوده و برآیند نیروهای مربوط به این مرحله مثبت است.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش به تقویت این استنباط نظری کمک کرد که در جامعه مورد پژوهش، «عوامل سازمانی چسبندگی دانش در مقایسه با عوامل فردی آن، تاثیر بیشتری بر ایجاد مقاومت در برابر تغییر برنامه ریزی شده داشته است». از دستاوردهای این پژوهش، تایید ارتباط میان آموخته زدایی، چسبندگی دانش و تغییر سازمانی است.
خلاصه ماشینی:
فرايند تغيير برنامه ريزي شده در چارچوب نظريه ميداني لوين ، نظريه چسبندگي دانش و آموخته زدايي: مطالعه موردي طرح تجميع کتابخانه هاي دانشگاه فردوسي مشهد سميه سادات آخشيک ١، مهري پريرخ ٢، محمد حسين دياني 3 تاريخ دريافت :٢٥ / /٩٦ تاريخ پذيرش ٢ /٧ /١٣٩٦ چکيده هدف : هدف اين پژوهش ، تعيين ميزان تأثير ابعاد فردي و سازماني بر ايجاد مقاومت در برابر فرايند تغيير برنامه ريزي شده با توجه به نقش آموخته زدايي و چسبندگي دانش در طرح تجميع کتابخانه هاي دانشگاه فردوسي مشهد بود.
در راستاي اين هدف ها، اين پرسش مطرح شد در کتابخانه هاي دانشگاه فردوسي مشهد تا چه ميزان نيروي بازدارنده و پيش برنده در فرايند تغيير برنامه ريزي شده (طرح تجميع کتابخانه هاي دانشگاه فردوسي مشهد) وجود دارد؟ دو فرضيه در اين پژوهش مطرح شد: فرضيه اول : در کتابخانه هاي دانشگاه فردوسي مشهد، "بافت نابارور سازماني" بيش از "ويژگيهاي حاملان دانش " و "ويژگيهاي دانش " بر ايجاد مقاومت در برابر تغيير تأثير دارد.
گردآوري داده ها از اين سه گروه به تفکيک سه مرحله از فرايند تغيير برنامه ريزي شده و با استفاده از ابزارهاي زير انجام گرفت : پرسشنامه (براي کتابداران ): پرسشنامه هاي پژوهش بر پايه ابزارهاي اورگ ( ;٢٠٠٣ ,Oreg ٢٠٠٦)، زولانسکي (٢٠٠٣ ,Szulanski)، رضازاده مهريزي ( ,Rezazadeh Mehrizi ٢٠١١) طراحي شدند.
_____________________________________________ جدول ١: ميزان نيروهاي بازدارنده و پيش برنده در سه مرحله انجمادزدايي، اجراي تغيير و انجماد مجدد در فرايند تجميع کتابخانه هاي دانشگاه فردوسي مشهد {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} از اطلاعات جدول ١، ميتوان دريافت عوامل سازماني چسبندگي دانش (يعني بافت نابارور سازماني)، به ويژه در مرحله انجمادزدايي و اجراي تغيير نقش قابل توجهي در ايجاد نيروهاي بازدارنده در اين دو مرحله داشته است .