چکیده:
کارآفرینی مملو از شکست است، اما در اقتصادی ایران، شروع کسبوکار و انجام سرمایهگذاری جدید پس از شکست، دشوار است. ازاینرو، موضوع یادگیری از تجربههای شکست اهمیت بیشتری برای کارآفرینان ایرانی دارد. این پژوهش در تلاش است تاثیر تجربه شکست و یادگیری از شکست بر انجام سرمایهگذاری جدید را بررسی کند. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارآفرینان فعال استان قم در سال 1398 است که با روش نمونهگیری احتمالی ساده، برای کارآفرینان پرسشنامه استاندارد در طیف پنجگانه لیکرت ارسال شد و درنهایت 100 پرسشنامه به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SmartPLS 2. 0 مورد تحلیل قرار گرفت. پرسشنامه استاندارد مذکور دارای 38 سوال است. روایی توسط خبرگان دانشگاهی و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 748/0 مورد تائید قرار گرفت. نتایج حاکی از این است که اکثر کارآفرینان مشارکتکننده، تجربه شکست داشتند و موافق هستند که با یادگیری از شکست میتوان به انجام سرمایهگذاری جدید اقدام کرد. با توجه به نتایج میتوان گفت یادگیری و تجربه شکست در کسبوکار کارآفرینانه بسیار درهمتنیده هستند و درواقع برای یادگیری کارآفرینی، تجربه شکست یک نقش اساسی دارد و پیشنهاد میشود که مجموعهای شکستهای متداول کارآفرینانه گردآوری و یادگیری از تجربیات نیابتی جایگزین تجربیات خودزیسته شده و در دانشگاه تدریس شود.
Although entrepreneurship is fraught with failure, in an economy like Iran, starting a new venture performance after a failure is very difficult. Therefore, the issue of learning from failure is more important for Iranian entrepreneurs. This research tries to investigate the effect of failure experience and learning from failure on the performance of new investment and has been done in a quantitative, survey and descriptive method with a practical purpose. The statistical population of this research is entrepreneurs active in different industries of Qom province in 2019. By simple random sampling method, a questionnaire was sent to all entrepreneurs in likert scale and finally 100 questionnaires were analyzed by structural equation modeling method using SmartPLS 2.0 software. The standard questionnaire has 38 questions. Validity was confirmed by academic experts and reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.748. The results show that the majority of entrepreneurs have experience of failure and agree that they can start a new venture performance by learning from failure. According to the results, it can be said that learning and experience of failure in entrepreneurial business are very intertwined and in fact experience of failure plays a key role for learning entrepreneurship, but in order to develop entrepreneurial businesses and according to the Iranian economy & culture is recommended that common entrepreneurial failures should be collected, and learning from failure experience of oneself should be replaced by vicarious failure experience and be taught in university.
خلاصه ماشینی:
com واژههاي کليدي: انجام سرمايه گذاري جديد، تجربه شکست ، شکست کارآفرينانه ، يادگيري از شکست ، يادگيري کارآفرينانه مقدمه بديهي است کـارآفريني مملـو از شکسـت و عـدم موفقيـت اسـت ( ,Liu, Li, Hao, Zhang ٢٠١٩) و امروزه نيز به صورت ضمني و آشکار نرخ بالايي از شکسـت کسـب وکـار بـه ويـژه در کسب وکارهاي نوپا را شاهد هستيم (فريدوني و همکاران، ١٣٩٩).
بـا توجه به نرخ ترس از شکست ، يادگيري از شکست در ادبيات شکسـت کسـب وکـار بـه عنـوان يک فرآيند مهم کارآفريني مورد تأکيد قرار گرفته است ( & ,Ucbasaran, Shepherd, Lockett ٢٠١٥ ,Deeds &Yamakawa, Peng, ;٢٠١٣ ,Lyon).
رابطه تجربه شکست کسب وکار و انجام سرمايه گذاري جديد ازآنجــاييکــه کــارآفريني روش انديشــيدن، اســتدلال و اقــدام اســت و روي شناســايي و بهرهبرداري از فرصت هاي ناب تمرکز دارد؛ استدلال شده است کـه روش هـاي متعـددي بـراي شناسايي فرصت کاري وجود دارد و تجربه هاي پيشين افراد احتمال شناسـايي نـواحي جديـد را براي آنها افزايش مي دهد؛ بنابراين تجربه شکست کسب وکاري ميتواند اقدامات کـارآفريني متعاقب کارآفرين را تحت تأثير قرار دهد (لينچ ٢، ١٣٩٧: ٦٧٤).
آنچه از يافته ها مشخص شد اين است که روابط معني داري ميان تجربه شکست ، يادگيري از شکست و شروع دوباره و انجام سرمايه گذاري جديد وجود دارد به اين معنا که جنبه هايي از تجربه شکست مي تواند به يادگيري کارآفرينانه منجر شود (سازگار با Cavicchioli ٢٠١٩ ,Gong &Wei, Chen, Zhang ;٢٠٢١ ,Kocollari &)، يادگيري از شکست ، انجام سرمايه گذاري جديد را با موفقيت بيشتري همراه سازد (سازگار با ,Perepelkin &Wilson ;٢٠٢٠ ,Wdowiak &Lattacher ;٢٠٢٠) و تجربه شکست به انجام سرمايه گذاري جديد در کسب وکارهاي ديگر منجر ميشود (سازگار با ,Wang &Lin ;٢٠١٩ ,Meesoon &Sangmoon ٢٠١٩).