چکیده:
مقدمه: بررسی نقش متغیرها و عوامل روانشناختی بر سلامت روان و بلوغ هیجانی افراد میتواند تأثیرات شگرفی در بهبود سلامت روانشناختی افراد و جامعه ایجاد نماید.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط سبکهای مقابلهای و استرس شغلی با بلوغ هیجانی در دانشجویان ورزشکار انجام شد.
روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ تشکیل دادند که تعداد ۲۰۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای سبکهای مقابلهای، استرس شغلی و بلوغ هیجانی را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۱۹ تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین بلوغ هیجانی با سبک مقابله مسئلهمدار ارتباط مثبت معنادار (۰/۳۱) و با سبک مقابله هیجانیمدار (۰/۱۶-) و استرس شغلی (۰/۳۷-) ارتباط منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد بلوغ هیجانی میتواند سبک مقابلهای مسألهمدار را به طور مثبت و سبک مقابلهای هیجانمدار و استرس شغلی را به طور منفی در دانشجویان ورزشکار پیشبینی کند (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد بلوغ هیجانی در دانشجویان ورزشکار میتواند تبیین کننده مناسبی برای سبکهای مقابلهای و استرس شغلی در آنها باشد؛ لذا به محققان و مسئولین نظام سلامت پیشنهاد میشود این مؤلفههای روانشناختی را مدنظر قرار دهند.
Introduction: The study of psychological variables and factors and their role on mental health and emotional maturity may affect the mental health of individuals and society.
Aim: This study examines the relationship between coping styles and job stress with emotional maturity in student-athletes.
Method: The method was descriptive - correlational. The population includes all student-athletes of Islamic Azad University, Tabriz Branch in 2017-2018. Two hundred people were selected by the convenience sampling method. Subjects completed a questionnaire on coping styles, job stress, and emotional maturity. Data were analyzed using the Pearson correlation coefficient test and regression analysis using SPSS-19.
Results: The results showed that there was a significant positive relationship between emotional maturity and problem-focused coping style (0.31) and a significant positive relationship between emotional coping style (-0.16) and job stress (-0.37). The regression analysis results also showed that emotional maturity could positively predict problem-focused coping style and emotion-focused coping style, and job stress negatively in student-athletes (P
Conclusion: The results showed that coping styles and job stress may be explained well by emotional maturity in student-athletes for. Therefore, it is suggested for researchers and health officials to consider these psychological components.