چکیده:
زمینهوهدف:پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب زیسته مربیان مراکز اختلال یادگیری از چالشهای تغییر آموزش حضوری به آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا بود. روش: این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی و از نوع پدیدارشناسی است که براساس الگوی هفت مرحلهای کلایزی انجام گرفت. شرکت کنندگان در این پژوهش مربیان اختلال یادگیری شاغل در مراکز اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1401 - 1400 بودند. ابزار این پژوهش مصاحبه نیمهساختار یافته بود. برای انتخاب آزمودنیها از نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری استفاده شد و نهایتا 15 مربی در گروه مشارکت کنندگان قرارگرفتند. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت. پس از استخراج و دسته بندی موضوعی، دو مضمون فراگیر 1) چالشهای غیرسازنده مشتمل بر مضامین سازماندهنده شامل: تجهیزات و زیرساختهای فضای مجازی، ارتباط متقابل مربی با شاگرد و والدین، عدم همکاری و نظارت دقیق، در دسترس نبودن تولید محتوای شناختی، اهمالکاری والدین و دانشآموزان و 2) چالشهای سازنده مشتمل بر مضامین سازماندهنده شامل: فرصتهای آموزشی، ایجاد فرصت یادگیری، اهمیت و کاهش هزینهها شناسایی شدند. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای تاییدپذیری از طریق خودبازبینی پژوهشگران و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشهای مرتبط تعیین شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصله، ضرورت پذیرش آموزش مجازی با تمامی محاسن مربوط به آن و حذف نقاط ضعف و مشکلات آن در دنیای امروزه امری انکارناپذیر است که مسئولین آموزشوپرورش باید توجه ویژهای به آن داشته باشند.
Abstract
Purpose: The aim of this study was to explain the lived experiences of educators of learning disorder centers from the challenges of changing face-to-face education to virtual education during the outbreak of Corona virus. Method: Participants in this study were learning disorder educators working in learning disorder centers in Tehran in the academic year 1401-1400. The instrument of this study was a semi-structured interview. Purposeful sampling and theoretical saturation criteria were used to select the subjects and finally 15 instructors were included in the group of participants. Results: Data analysis was performed using thematic analysis method. After extracting and categorizing themes, two comprehensive themes 1) Non-constructive challenges including organizing themes including: cyberspace equipment and infrastructure, instructor interaction with student and parents, lack of cooperation and close supervision, unavailability of cognitive content production, parental negligence And students) and 2) Constructive challenges including organizational themes including: educational opportunities, learning opportunities, importance and cost reduction were identified. Data validity was determined using verification techniques through researchers' self-review and reliability by accurately guiding the data collection process and aligning related research. Conclusion: According to the results, the need to accept virtual education with all its advantages and eliminate its weaknesses and problems in today's world is undeniable that education officials should pay special attention to it