چکیده:
زمینه و هدف: وجود کودک معلول در یک خانواده پیامدهای منفی فراوانی برای والدین به همراه دارد بر همین اساس استفاده از مداخلات روانشناختی موثر در جهت کاهش این اثرات اهمیت فراوانی دارد. بنابراین هدف این پژوهش تعیین میزان اثربخشی زوجدرمانی گاتمن بر مهارتهای ارتباطی و عملکرد خانواده در زوجین دارای فرزند معلول (کمتوان) بود.
روش پژوهش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه والدین دارای فرزند معلول جسمی و کمتوان ذهنی شهر یزد در سال 1400 شامل میشد که از بین آنها تعداد 30 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند؛ گروه آزمایشی 8 جلسه 90 دقیقهای زوج درمانی گاتمن را به صورت مجازی دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی جرابک (2004) و عملکرد خانواده مکمستر اپشتاین و همکاران (1983) به صورت الکترونیکی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری در SPSS-26 انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مداخله زوجدرمانی گاتمن بر مهارتهای ارتباطی و عملکرد خانواده در زوجین دارای فرزند معلول (کمتوان) تاثیر دارد (05/ 0p).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، از مداخله زوجدرمانی گاتمن میتوان به عنوان یک روش توانمندسازی زوجین دارای فرزند معلول (کمتوان) بهره گرفته شود.
Background & Purpose: Having a disabled child in a family has many negative consequences for parents. Therefore, the use of effective psychological interventions to reduce these effects is very important; therefore, the aim of this study was to determine the Effectiveness of Gottman Couple Therapy on Communication skills and Family Function in Couples with disabled children.
Materials and Methods: this was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study consisted of all parents with children with physically disabled and mental disabilities in 2021 who referred to Rehabilitation clinics in Yazd. 30 people were selected through convenience sampling and were randomly assigned to experimental and control groups; experimental group received Gottman couple therapy in 8 online sessions of 90 minutes; all subjects completed McMaster family assessment device (FAD) of Epstein et al. (1983) and the Jerabek Communication skills inventory (2004); Data were analyzed using multivariate analysis of covariance in SPSS-26.
Results: The results of data analysis showed that Guttman's couple therapy intervention is effective on communication skills and family functioning in couples with disabled children (p
Conclusion: According to the findings of this study, Guttman's couple therapy intervention can be used as a method of empowering couples with disabled children.