چکیده:
زمینه و هدف: نوجوانان به دلیل تأثیر از همسالان و قرارگیری در موقعیتهای اجتماعی متنوع، بیشتر مستعد رفتارهای پرخاشگرانه هستند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی توانمندسازی روانی- اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب و تعیین اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش، گواه و پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر مدارس مقطع متوسطه منطقه 3 شهر تهران در سال 99-1398 بود که 30 نفر از آنها به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش توانمندسازی روانی- اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر (1999) را دریافت کردند، در حالیکه گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) بود. تحلیل داده ها با تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری یک راهه اندازهگیری مکرر با نرمافزار spss26 بود.
یافتهها: نتایج نشان داد اثر گروه بر متغیر پرخاشگری و مؤلفه های پرخاشگری بدنی، کلامی، خشم، و خصومت در دانش آموزان دختر مدارس مقطع متوسطه معنادار بود (0/001p)؛ همچنین تفاوت بین دو گروه با توجه به متغیر پرخاشگری و مؤلفه های آن در مجموع معنادار و میزان این تفاوت در جامعه بالاتر از 0/1 بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد توانمندسازی روانی- اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب بر میزان پرخاشگری نوجوانان دختر و تمامی مؤلفههای آن تأثیر معناداری داشته و پرخاشگری آنان را کاهش داده است و این اثر تا مرحله پیگیری تداوم داشت؛ بنابراین میتوان از این بسته در کنار سایر شیوه های درمانی موجود به عنوان گزینه مناسب برای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه نوجوانان استفاده کرد.
Background and Purpose: Adolescents are more prone to aggressive behavior because of peer pressure and a diversified social environment. Thus, the aim of this study was to develop a psychosocial empowerment package based on the choice theory and investigate its effectiveness in reducing aggression among adolescents in Tehran.
Method: The present study has been designed as a practical study and was performed as a quasi-experimental study with a pretest/posttest and follow-up. A sample of 30 female secondary school students from the 3rd district of Tehran was selected based on the available method. Of these 30 students, 15 were randomly assigned to the experimental group and 15 to the control group during the period 2019-20. The experimental group received 8 sessions of a researcher-made psychosocial empowerment training based on the Choice Theory (Glasser, 1999), while the control group underwent no intervention. The data collection instrument was the Aggression Questionnaire (Buss and Perry, 1992). Data were analyzed using RMANCOVA and RMMANCOVA.
Results: This study revealed a significant group effect on the aggression variable and components of physical aggression, verbal aggression, anger, and hostility in female high school students (P
Conclusion: Results suggested that psychosocial empowerment, based on choice theory, had a significant impact on aggression among adolescents and its components; and the favorable effects were sustained over time. Therefore, this package can be used along with other existing therapeutic approaches as a suitable option for reducing aggression in adolescents.