چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف، تبیین مدل یابی ساختاری علاقه اجتماعی بر اساس سلامت معنوی و هوش اخلاقی با نقش میانجی باورهای انگیزشی در نوجوانان انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه (دختر و پسر) در شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند، که از میان آنها، تعداد 400 نفر با روش نمونهگیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای علاقه اجتماعی (سهامی، 2011)، سلامت معنوی (پولوتزین و الیسون، 1982)، هوش اخلاقی (لینک و کیل، 2005) و باورهای انگیزشی (پینتریچ و همکاران، 1991) استفاده شد که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V23 و Amos-V8.8 استفاده گردید. همچنین بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته¬ها: یافته¬های پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد که اثر مستقیم سلامت معنوی بر علاقه اجتماعی نوجوانان مورد تأیید بوده است. اثر مستقیم هوش اخلاقی بر علاقه اجتماعی نوجوانان تایید می شود. اثر مستقیم سلامت معنوی بر باورهای انگیزشی نوجوانان مورد تأیید بوده است. اثر مستقیم هوش اخلاقی بر باورهای انگیزشی نوجوانان تایید می شود. اثر مستقیم باورهای انگیزشی بر علاقه اجتماعی نوجوانان مورد تأیید بوده است.
نتیجه گیری: همچنین نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم سلامت معنوی بر علاقه اجتماعی نوجوانان به واسطه باورهای انگیزشی تایید می شود. اثر غیرمستقیم هوش اخلاقی بر علاقه اجتماعی نوجوانان به واسطه باورهای انگیزشی رد می شود. لذا توجه به متغیرهای مذکور در پیشگیری و طراحی درمانهای مناسبتر به پژوهشگران و درمانگران یاری میرساند.
Purpose: The aim of this study was to explain the structural modeling of social interest based on spiritual health and moral intelligence with the mediating role of motivational beliefs in adolescents.
Materials and Methods: The research method is cross-sectional correlation. The statistical population of this study consisted of all high school students (boys and girls) in Tehran in the academic year 2020-2021, from which 400 people were selected by stepwise cluster sampling. In this study, the tools of social interest (Co., 2011), spiritual health (Pulotzin and Ellison, 1982), moral intelligence (Link and Kiel, 2005) and motivational beliefs (Pintrich et al., 1991) were used which all had acceptable credibility and reliability. SPSS-V23 and Amos-V8.8 software were used to analyze the data. Structural equation modeling was also used to answer the research hypotheses.
Findings: Findings showed that the model has a good fit. The results also showed that the direct effect of spiritual health on adolescents' social interest was confirmed. The direct effect of moral intelligence on adolescents' social interest is confirmed. The direct effect of spiritual health on adolescents' motivational beliefs has been confirmed. The direct effect of moral intelligence on adolescent motivational beliefs is confirmed. The direct effect of motivational beliefs on adolescents' social interest has been confirmed.
Conclusion: The results also showed that the indirect effect of spiritual health on adolescents' social interest is confirmed by motivational beliefs. The indirect effect of moral intelligence on adolescents' social interest is denied by motivational beliefs. Therefore, paying attention to the mentioned variables in prevention and designing more appropriate treatments helps researchers and therapists.