چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر رویکرد حل مسئله انجام گرفت.
مواد و روش ها :روش پژوهش مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود که بر اساس روش کیفی و از نوع سیستماتیک انجام شد. واحد تحلیل شامل 20 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. ابزار اصلی پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که داده های گردآوری شده از طریق روش اشتراوس و کوربین تحلیل و برای اعتباریابی یافته ها از معیارهای کرسول و میلر استفاده شد.
یافته ها : یافته ها نشان داد برنامه درسی تربیت دانشجومعلم مبتنی بر رویکرد حل مسئله، در قالب الگوی اشتراوس و کوربین از جهت بعد مبانی شامل مولفه های(دانشی، نگرشی، رفتاری)، بعد اهداف شامل (ارتقا ویژگی های فردی، ارتقا ویژگی های اجتماعی، ارتقا ویژگی های مهارتی)، بعد محتوا شامل( محتوای دانشی یا شناختی، محتوای کاربردی)، بعد راهبردهای یاددهی یادگیری شامل(یادگیری مشارکتی، راهبرد تفکر استقرایی، کاوشگری اجتماعی ساختمند)، بعد ارزشیابی(ارزشیابی دانشی، ارزشیابی عملی- مهارتی و ارزشیابی فرایند محور) می باشند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج در این مدل، آنچه که به عنوان مقوله محوری شناخته شد ارائه الگوی برنامه درسی مسئله محور بود که با سایر مفاهیم مدل در ارتباط بوده است.
Purpose: The aim of this study was to design a curriculum model for Farhangian University students with a focus on problem solving approach.
Materials and Methods: The research method was based on data theory, which was based on a qualitative and systematic method. The analysis unit consisted of 20 professors of Farhangian University in the academic year 1399-1400. The main research tool was a semi-structured interview in which the collected data were analyzed by Strauss and Corbin method and Creswell and Miller criteria were used to validate the findings.
Findings: The findings showed that the student-teacher training curriculum is based on the problem solving approach, in the form of Strauss and Corbin model in terms of the dimensions including components (knowledge, attitude, behavior), goals including (upgrading individual characteristics, upgrading characteristics). Social, development of skill characteristics), content dimension including (knowledge or cognitive content, applied content), dimension of learning teaching strategies including (participatory learning, inductive thinking strategy, structured social exploration), evaluation dimension (knowledge evaluation, practical-skill evaluation and Process-based evaluation).
Conclusion: Based on the results in this model, what was known as the central category was the presentation of a problem-oriented curriculum model that was related to other concepts of the model.