خلاصه ماشینی:
بسیاری از بزرگترها چنین میاندیشند که کار برای کودکان،چه در زمینهی نوشتن و چه در عرصهی فیلمسازی،نباید چندان هم دشوار باشد؛ازهمینرو وقتی پرسیده میشود که آیا فیلمسازی برای کودکان آسان است، گاه با پیشفرضی نادست اظهار میدارند که نباید چندان دشوار باشد!حتی گاه با همین پیشداوری ناسنجیده،دستبه کار میشوند و با فراهم آوردن نمونههایی ضعیف و غیر منسجم، نخستین سند رسمی ناآشنایی و نادرستاند پیش خود در این عرصه را با دست خویش امضا میکنند.
اگر برای فیلمهای کودکان بتوان مشخصههای دیرآشنایی را بازگو کرد،در نگاهی کلی با تأکیدی دوباره،چنین میتوان گفت که،فیلمهای کودکان و نوجوانان باید آمیزهیی از شادی،هیجان،حرکت،تلاش، سازندگی،نوعدوستی،محبت،ایثار و آشنایی با نشانههای خلقت باشند و وباید که این عواطف مثبت را بتوان با بهرهگیری به جا از عنصر خیال -تخیلی سازنده و پذیرفتنی-به مخاطبان این گونه فیلمها انتقال داد.
سینمای کودک در آینده میتواند بهعنوان روزنهی امیدی تازه در عرصهی فیلمسازی این دیار،در حکم سینمای آینده،شرایط مطلوب و مناسبی فراهم سازد که در آن،کودکان از طریق دیدن و تماشای فیلمها با پدیدههای پرشگفت و پرتنوع این قرن تازه آشنا شوند و درهمهحال،لحظه به لحظه،به حس کنجاوی آنان بهدرستی پاسخ داده شود و با ساخته شدن فیلمهایی که بر جنبههای آهنگین و موسیقیایی آنها بیشتر تکیه گردد، جذابیتهای دیداری-شنیداری قابلاعتنایی در این عرصه پدید آید؛فیلمهایی که با زبان غیرمستقیم،بر مبانی آموزشی نیز تأکید نمایند و با ارایهی انگارههای مطلوب،به معرفی الگوها و انگارههای معقولی بپردازند که کودکان به پیروزی و شکست آنها دلبستگی نشان دهند.