خلاصه ماشینی:
اغلب فیلمهایی که برای کودکان ساخته میشوند سعی در نشان دادن مشکلاتی دارند که این گروه سنی با آنها روبهرو هستند،اما به دلیل فاصله گرفتن سازندگان و تولیدکنندگان این فیلمها از مسایل خاص آنان،عملا فیمل فاقد برخی فاکتورهای لازم و همسو با نیازها یا مشکلاتشان بوده و نگاهی فیلمساز بر فیلم و روند تولید غلبه دارد، در حالیکه فیلم برای کودک است و از منظر او باید به مسایل پرداخت و توجه کرد.
>سینمای کودک؛سکوی پرش فیلمسازان یکی از نکات جالبتوجه در رابطه با سینمای کودک،علاقهیی است که اغلب فیلمسازان و سینماگران به این سینما نشان میدهند و این ژانر بهنوعی مرحلهی آزمون و خطا محسوب میشود و پس از طی آن به مراحل بعد راه پیدا میکنند؛ این مسئله مختص فیلمسازان جوان و تازهکار نیست،بلکه نام فیلمسازانی چون«کیارستمی»و «مجیدی»را هم میتوان در این میان جست و این یعنی فیلمسازی برای کودکان آنچنان سخت است که بزرگانی مانند کیارستمی خود را در این وادی نیز محک میزنند،اما این مسئله سبب نمیشود تا همهی فیلمسازانی که پا به عرصهی فیلمسازی و آنهم ساخت فیلم کودک میگذارند قطعا بتوانند موفق عمل کنند،چون یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات این نوع خاص از سینما آن است که با بهرهگیری از مسایل کودکان و کودکانه،فیلم را برای بزرگترها میسازند،یعنی بچهها دستمایهیی برای ساخت فیلم و طرح یک مسئله،مشکل یا موضوع میشوند و این خود نوعی کملطفی به سینما و سینمای کودک بهحساب میآید،چراکه عملا نباید چنین فیلمهایی در ژانر کودک قرار گیرند.