چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفهای معلمان دورهی ابتدایی ناحیه یک ساری انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان دوره ی ابتدایی شهرستان بهشهر به تعداد 650 نفر در سال تحصیلی 401-400 میباشد که از طریق جدول کرجسی و مورگان تعداد 242 نفر انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته در طول سه ماه صورت گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید اساتید علوم تربیتی قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از ضریب الفای کرانباخ 83/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار spss22 از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج نشان داد رویکرد درس پژوهی عاملی موثر در ارتقا صلاحیتهای حرفه ای معلمان ابتدایی در حوزه دانش، مهارت و عملکرد بوده است. پس درس پژوهی بر توسعه صلاحیتهای حرفه ای معلمان ابتدایی شهرستان بهشهر موثر است.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد رويکرد درس پژوهي عاملي موثر در ارتقا صلاحيت هاي حرفه اي معلمان ابتدايي در حوزه دانش ، مهارت و عملکرد بوده است .
نتايج بسياري از تحقيقات حاکي از آن است که ديگر دوران تغيير نظام آموزشي از بالا به پايين به سر آمده ، بايد از مدرسه شروع کرد و اصلاحات و برنامه هاي بهبود کيفيت را با اعطاي اختيارات متناسب با مسئوليت مدارس و توجه و تاکيد جدي بر معلم و توسعه ي توانمنديهاي حرفه اي معلمان شروع کرد (حوريزاد، ١٣٩٨).
يافته هاي پژوهش سوال شماره يک : آيا درس پژوهي بر توسعه دانش معلمان دوره ي ابتدايي شهرستان بهشهر موثر است ؟ 1.
سوال شماره دو: آيا درس پژوهي بر توسعه مهارت هاي معلمان دوره ي ابتدايي شهرستان بهشهر موثر است ؟ براي بررسي سوال مورد نظر، از تحليل رگرسيون چندگانه استفاده شده است .
سوال اصلي: آيا درس پژوهي بر توسعه صلاحيت هاي حرفه اي معلمان دوره ي ابتدايي ناحيه يک ساري موثر است ؟ براي بررسي سوال مورد نظر، از تحليل رگرسيون چندگانه استفاده شده است جدول (٤): نتايج تحليل رگرسيون براي سوال اصلي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) مطابق جدول ٤؛ چون در سطح اطمينان %٩٥ و خطاي اندازه گيري %٥=α با ٠/٣٤ :Beta سطح معناداري ٠.
٠٥>Sig شده است ، لذا نتيجه گيري ميشود که ؛ «درس پژوهي بر توسعه صلاحيت هاي حرفه اي معلمان دوره ي ابتدايي ناحيه يک ساري موثر است ».