چکیده:
شناخت و استفاده از روش های موثر در تدریس ریاضی همواره مورد توجه صاحبنظران، پژوهشگران و
متخصصان آموزش و پرورش و بالاخص معلمان ریاضی بوده است. هدف از این مقاله، بررسی و ارائه
منسجم موضوعات با استفاده از هنر داستان گویی در آموزش ریاضی است. هیچ معلمی در عمل نمی تواند
لحظه لحظه ی تدریس را از قبل پیش بینی کند و مطابق برنامه ی از پیش تعیین شده هر دقیقه از کلاس را به
کار و برنامه ای اختصاص دهد. معلم با انسان هایی سر و کار دارد که رفتارشان قابل پیش بینی نیست و هر
روز با جلوه هایی برخورد میکند که رفتار مناسب خود را میطلبد و در این لحظه هاست که معلم باید
فیالبداهه عمل نماید و آنچه را مناسب کلاس میداند پیاده کند. هدف تدریس چنین معلمی در واقع بارور
کردن انسانها (دانش آموزان) است و از همین رو شیوه ی عمل وی در حین تدریس باید هدفمند، ماهرانه
و همراه با شکیبایی باشد، از طرفی ما نه میتوانیم و نه باید خود را در کلاس درس منزوی کنیم و انتظار
موفقیت داشته باشیم ما باید به طور مستمر از خود بپرسیم که چه میکنیم؟ چگونه آن را انجام میدهیم و
چرا؟ ما باید به تجزیه و تحلیل کلاس خود بپردازیم. و با استفاده از شیوهای مناسبی که یکی از آنها
داستان گویی و قصه سرایی است مطالب را به دانش آموزان یاد بدهیم و منتقل کنیم. قسمتی از محتوای لازم
برای نگارش این مقاله از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی Google scholar، جهاد دانشگاهی
(SID)، Magiran و نیز موتور جستجوی عمومی Google و مصاحبه با برخی معلمان آموزش ابتدایی
و متوسطه دوم بدست آمده است. کلیدواژه های مورد استفاده عبارت بودند از داستان، داستان گویی، قصه،
قصه گویی، ریاضی، تدریس ریاضی و آموزش ریاضی. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد
داستان های ریاضی ذهن دانش آموز را درگیر مبحث ریاضی میکند. استفاده از روش داستان گویی در
تدریس مباحث ریاضی، منجر به کاهش استرس، ایجاد نشاط و اشتیاق در حین تدریس و افزایش تمرکز
دانش آموزان می گردد و این عوامل قدرت یادگیری مفهوم ریاضی مورد نظر را در دانش آموزان افزایش
می دهد
خلاصه ماشینی:
com چکيده شناخت و استفاده از روش هاي موثر در تدريس رياضي همواره مورد توجه صاحبنظران ، پژوهشگران و متخصصان آموزش و پرورش و بالاخص معلمان رياضي بوده است .
استفاده از روش داستان گويي در تدريس مباحث رياضي، منجر به کاهش استرس ، ايجاد نشاط و اشتياق در حين تدريس و افزايش تمرکز دانش آموزان ميگردد و اين عوامل قدرت يادگيري مفهوم رياضي مورد نظر را در دانش آموزان افزايش ميدهد.
يکي از مهمترين نتايج اين پژوهش اينست که محتواي کتاب هاي درسي رياضي ابتدايي کنوني از ظرفيت استفاده از داستان براي نزديکتر شدن به اهداف غايي خود برخوردار است .
برطبق تحقيقات اينجانب (فاني) و استفاده از مقاله اي نتايج پژوهش کيفي (کرمي زاده و همکاران ، ١٣٩٦) تحت عنوان «بررسي اثربخشي داستان گويي در فرآيند يادگيري با تکيه بر درس رياضي»که ارائه گرديد، در اين پژوهش داده ها از طريق مشاهده تاملي، عاطفي- رواني و آموزشي در بخش معادله از درس رياضي پايه هفتم جمع آوري گرديده است .
دبير مربوطه باطرح سوال در حين تدريس و درگير نمودن ذهن دانش آموزان سعي در افزايش کارايي و يادگيري ايشان دارد و در اين راستا سوالات خود را در قالب داستان هاي کوتاه بيان ميکند.
يافته هاي پژوهش (کرمي زاده و همکاران ، ١٣٩٦) نشان مي دهد استفاده از داستان گويي در آموزش رياضي باعث افزايش تمرکز دانش آموزان ميشود و يادگيري فعال در ايشان را افزايش ميدهد و با تحريک افکارشان ، آنها را به مشارکت در کلاس درس واميدارد و فرآيندهاي ذهني را بهبود مي بخشد.