چکیده:
چکیده
انسان در سالهای اولیه عمر خود مهمترین و موثرترین لحظات را طی میکند و در این زمان است که رشد
عقلی او شکل میگیرد. بنابر این تعلیم و تربیت به عنوان تعیین کننده و رکن اساسی سعادت انسانها و منشاء
تغییرات و تحولات و دگرگونیهای اجتماعی فرهنگی اقتصادی در بین جوامع مختلف است سپس بدون
شک باید بدان توجه بیشتری شود.
باید توجه داشته باشیم که دوران ابتدایی مهمتر از دانشگاه میباشد چرا که رشد عقلی در این دوران شکل
می گیرد تا بتواند در دانشگاه پیشرفت کند. در جوامع مختلف باید توجه شود که دوره ابتدایی جایگاه
خاصی دارد و با طی این دوره رسیدن به مراحل بعدی بهتر خواهد بود.
در این دوران است که شخصیت کودکک شکل میگیرد و این شکلگیری و رمز موفقیت آن در دست
کسی است که با کودک این راه را میپیماید و او کسی نیست جزء معلم.
آتوت کنت میگوید: ترقی انسانیت بیشتر از همه مرهون تعلیم و تربیت است و این تعلیم و تربیت باید
تعلیم و تربیت عام باشد و نه فقط عقل و اندیشه را بپروراند بلکه تمام جوانب رشد وی را در بر گیرد.
از این رو نقش آموزشوپرورش کاملا معلوم میباشد و فراتر از همه نقش آموزش ابتدایی در این
شکوفایی مشخص و مبرهن است. در کشور ما ایران آموزش ابتدایی فرایندی است به مدت شش سال که
کودک از ۷ سالگی وارد این مقطع میشود و بدنبال شکلگیری هوش و شخصیت و رشد روحی و جسمی
اش مراحل شش ساله را طی میکند. با توجه به عنوان مقاله سعی کردهایم که نقش و جایگاه اهمیت
تدریس در مقطع ابتدایی را در نظام تعلیم و تربیت بیان کرده تا موجبات هر چه بهتر تحقق آرمانهای
کشورمان را فراهم کنیم.
خلاصه ماشینی:
اهميت تدريس در مقطع ابتدايي معصومه نوري اداره کل آموزش و پرورش البرز اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ - ملک آباد، دبستان دخترانه مهديه چکيده انسان در سال هاي اوليه عمر خود مهمترين و موثرترين لحظات را طي ميکند و در اين زمان است که رشد عقلي او شکل ميگيرد.
از ويژگي هاي روش تدريس در دوره ابتدايي ميتوان به موارد زير اشاره نمود: تنوع بازي، انگيزه محور بودن ، تاکيد بر تجربه هاي يادگيري، گسترش ذهن ، استفاده از قاعده ي اينجا و اکنون ، هماهنگي با اصول يادگيري خلاقيت مفهومي پيچيده و در برگيرنده ابعاد مختلف علمي، فرهنگي، سازماني و فردي است .
معلم ابتدايي بايد يک سلسله اصول و مباني را در جهت پرورش خلاقيت دانش آموزان در کلاس درس در نظر بگيرند تا بتواند در اين زمينه موفق شود.
معلمان زيرک و باهوشي باشيم : عوامل متعددي در يادگيري دانش آموزان در مدرسه دخيل است اما نتايج نشان ميدهند که معلم باهوش تر يکي از فاکتورهاي مهم در اين مساله است و معيارهاي معمول مانند مدارک تحصيلي معلمان وسطح تجربه ، لزوما باعث اثربخشي کلاس درس نميشود.
نکته مهم اين است که معلم بايد بداند نقش او تنها توزيع کننده دانش و معلومات نيست بلکه وظيفه مهم او اداره تجارب آموزشي و هدايت فعاليت هاي يادگيري دانش آموزان است .
دوره ابتدايي از مهم ترين و حساس ترين دوره هاي تحصيلي است و از آنجا که توجه به ويژگيهاي متفاوت رشد کودکان براي معلمان و مربيان بسيار اهميت دارد.